Коли була побудована у Київській Русі перша камяна церква? Як вона
називалася,чому?Яка дискусія точиться сьогодні стосовно цієї пам*ятки?
Це́рква
Успі́ння Пресвято́ї Богоро́диці Десяти́нна (Десятинна
церква) —
церква, зведена в Києві наприкінці X ст., що вважається першою кам'яною церквою Київської Русі. Залишки фундаменту
Десятинної церкви разом із містом Володимира є памяткою національного значення.
Споруджена у 989—996 роках на території Київського Дитинця Володимиром Великим, який на її побудову та
утримання виділив десяту частину своїх прибутків — десятину (звідки
і походить назва храму).
Для
покращення акустики робили голосники — порожнину всередині стіни, у яку
закладали глечики. Перша мурована церква Богородиці (Десятинна), була зведена візантійськими майстрами
на замовлення Володимира Великого у 989–996 роках. Вона збудована за
загально-християнськими пра вилами в пам'ять про мучеників-християн.
Десятинна церква була хрестовокупольним шестистовпним кам'яним храмом.
На початку XI ст. постраждала від великої пожежі.
Згодом її відбудували та оточили з трьох боків галереями. Десятинну церкву
оздоблювали мозаїки, фрески, різьблені мармурові та шиферніплити.
Ікони, хрести та церковний посуд було привезено з Корсуня. Окрім головного престолу, церква мала
ще два приділи — святихВолодимира та
Миколая.
У Десятинній церкві містилася княжа усипальниця, де поховано Володимира Святославича та його дружину — візантійську
царівнуАнну. Сюди було перенесено з Вишгорода прах
княгині Ольги.
В період феодальної роздробленості Русі церква
часто страждала від князівських усобиць. Так, у 1169 році Десятинну церкву пограбували
війська Андрія Боголюбського, а в 1203 —Рюрика Ростиславича. 6 грудня 1240 року орди хана Батия,
захопивши Київ,
зруйнували Десятинну церкву — останній оплот киян.
Літопис свідчить, що
для будівництва й оздоблення Десятинної церкви князь Володимир залучив
візантійських майстрів. Замовники — князь та митрополит — обрали тип
хрестовобаневого храму "вписаного хреста" розміром 35 x 13 м, або
близько 1500 м2 загальної
площі. Неможливо, щоб таку величезну за обсягом роботу виконали тільки заїжджі
майстри без допомоги місцевих сил.
Археологічними дослідженнями встановлено, що раніше од Десятинної
церкви в Києві споруджено принаймні два палаци — один "над горою ... терем
кам'яний", а другий Святослава, в який, як в отчий, увійшов князь
Володимир, перемігши Ярополка . Палаци оздоблено мозаїками і
фресками 13, що засвідчує існування в Києві будівничих та
митців. Серед них, безумовно, крім запрошених з Візантії або Херсонеса, були й
місцеві, які вчилися в них, або ті, що "служать у Греках" — як
довідуємося з угоди Олега з греками у 912 р. Вчені цілком слушно дійшли
висновку, що побудова й опорядження мозаїками та фресками такого великого
храму, як Десятинна церква, поклала початок місцевій архітектурно-мистецькій
творчості 15.
Християнізація викликала потребу в будівничих та митцях, яка не
могла бути задоволена лише приїжджими майстрами. Ні в кого не виникає сумніву
стосовно того, що нашими вчителями були греки, але після засвоєння техніки
мурування, виготовлення смальти для мозаїк наступає етап творчого освоєння
набутого досвіду, адаптації й змін відповідно до місцевих умов.
Від Десятинної церкви до нас дійшли підвалини, а від оздоблення —
фрагменти архітектурних деталей фрескових орнаментів та двох облич . Проте
вони такі характерні й виразні, що дали підставу, оперту на аналіз особливостей
моделювання форми малюнка очей, впевнено вказати на зв'язок з елліністичним
малярством, зокрема з портретами з поховань у Фаюмському оазисі в Єгипті .
Дискусія по її відбудові,що неможливо відновити церкву,адже нема
достовірних памяток .
Немає коментарів:
Дописати коментар