Як оформлювався інтер’єр християнського храму в часи Київської Русі?
Згідно з правилами конструкція будівлі повинна бути
орієнтована своєю найсвятішою частиною на схід
(оскільки одним з символів Христа є Сонце), тобто головним входом на захід.
У загальному плані храм може мати наступні форми, кожна з
яких має певне символічне значення:
•
Хрест (найбільш
поширено) – відповідає загально-християнському символу розп'яття Христа і
спасіння людства
•
Коло – Церква є
вічною
•
Продовгувата форма
(означає корабель) – Церква, немов Ноїв ковчег, веде вірних по морю життя до
тихої пристані Божого Царства
•
Восьмикутник
(означає зірку) – Церква є дороговказною зорею
Християнський храм є уособленням Царства Божого, єдиного
у трьох сферах: божественній, земній і небесній. Перейнявши конструктивну форму
від давньої єрусалимської святині, він поділяється на три виразні відокремлені
частини з відмінним призначенням, чого вимагає характер східного Богослужіння:
• Притвор або бабинець (давня назва – пронаос, портікус,
нартекс, трапеза) – найближча до входу частина; символізує сферу земного буття;
давніше був призначений для оглашенних, тобто ще не охрещених учнів
християнської віри, і тимчасово відлучених від Церкви грішників.
• Неф або нава ( з латинської "корабель"), храм
вірних – середня частина, символізує сферу ангелів; призначений для перебування
мирян.
• Святилище, вівтар або пресвітерій – найголовніша
престольна частина; символізує сферу буття Господа; місце відправляння літургії
священиком, тут знаходяться престол і кивот з Пресвятою Євхаристією.
У теперішніх часах притвор втратив своє давнє
призначення, окрім того, у малих храмах він буває відсутнім. Такі храми
називаються дводільними на відміну від звичних – тридільних. В останніх до
вівтаря можуть бути прибудовані допоміжні приміщення: захристія, ризниця,
дияконник, паламарня. У наві (яких може бути не одна, а три – з двома бічними)
можуть бути влаштовані клироси (крилоси) для співців. Для них же над притвором
звичайно бувають розташовані хори.
Храм вірних і святилище повинні бути розділені
іконостасом – високою перегородкою з розташованими на ній іконами та з трьома
дверми (вратами): головними – царськими, і двома бічними – дияконськими. Зліва
перед святилищем може бути влаштована казальниця (проповідниця) – підвищення
над храмом вірних, звідки священик виголошує проповідь. Посередині перед
іконостасом знаходиться тетрапод ("чотириногий стіл") – місце
відправи окремих Таїнств і служб.
Зовнішній вигляд храму може бути дуже відмінним (за
словами відомого мистецтвознавця Григорія Логвина, йому не довелось зустріти в
Україні двох однакових споруд) але, як правило, він вкритий дахом з високими
банями (куполами) чи верхами, увінчаними хрестами.
Кам'яні
собори в Київській Русі були великою рідкістю і будувалися строго за
візантійськими зразками. Візантійські майстри приїздили у Київську Русь і
здійснювали тут будівництво. Культові муровані споруди будувалися за системою
давньоруської мішаної кладки: чергування цегли-плінфи на вапняному цемяночному
розчині з шаром дикого каменю. Інтер'єр культових споруд прикрашали мармуровими
колонами, капітелями, мозаїками та фресками.
Для
покращення акустики робили голосники — порожнину всередині стіни, у яку
закладали глечики. Перша мурована церква Богородиці (Десятинна),
була зведена візантійськими майстрами на замовлення Володимира Великого у
989–996 роках. Вона збудована за загально-християнськими пра вилами в пам'ять
про мучеників-християн. У плані це п'ятинавна, хрестово-купольна споруда,
інтер'єр якої був прикрашений мозаїками і фресками та оздоблений мармуром.
Десятинна церква, особливо її центральна частина, була взірцем для багатьох
давньоруських культових споруд XI–XII століть. У 1240 році Десятинна
церква була зруйнована
ордами Батия, тому, до наших днів зберігся лише її фундамент.
Унікальним
явищем у тогочасній світовій архітектурі став собор св. Софії у Києві, збудований в часи Ярослава Мудрого
(1037 р). Споруджений грецькими майстрами на зразок Константинопольського
собору Святої Софії. За типом це п'ятинефний, хрестово-купольний храм з
хрещатим підкупольним простором та анфіладами бокових нефів. Собор увінчаний
тринадцятьма банями. У другій половині XI ст. культове будівництво
поширюється у багатьох давньоруських центрах. Засновуються монастирі, у яких
будуються нові кам'яні храми. Це Успенський храм Печерського монастиря
(1078 р.), Михайлівський Золотоверхий храм (1108 р.), Михайлівський собор Видубицького монастиря та інші.
Немає коментарів:
Дописати коментар