вівторок, 17 січня 2017 р.

Використання іноваційних технологій на уроках фізичної культури

У сучасному суспільстві велика увага приділяється вихованню у дітей свідомого ставлення до фізичного розвитку, стану свого здоров’я, адже людина, яка знає і розуміє користь від регулярних занять фізичною культурою та спортом і вміє на практиці реалізувати ці знання, здатна на творчу, активну суспільно-корисну діяльність.
Фізичне виховання – могутній засіб активного впливу на розвиток організму і вдосконалення його функцій.

Я, як учитель фізичної культури Дружбівського навчально-виховного комплексу:  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад постійно здійснюю контроль за станом виконання фізичних вправ учнями на уроці, їх дозування, правильність виконання та рівень фізичного навантаження. Належний стан фізичного виховання в школі можливий за активної участі в ньому адміністрації, класних керівників, вчителів фізичної культури у тісному контакті з методичним медпрацівником школи, інакше кажучи, за повноцінної співпраці педагогів та лікаря. Необхідно щоб всі заходи з фізичного виховання проводилися з врахуванням фізичного стану і вікових особливостей учнів, при дотриманні всіх дидактичних методів.                  
На сучасному етапі розвитку значне місце приділяється впровадженню в навчально-виховний процес інноваційних технологій, орієнтованих на перспективу розвитку нетрадиційних форм та систем оздоровлення що допоможе учням встановити зв’язки з природою, навчитись керувати своїми емоціями, поведінкою, рухами, досягти гармонії між тілом і духом.
Мета моєї роботи та успіх обраного напрямку роботи з використанням інноваційних технологій в системі фізичного виховання безперечно залежить від самого вчителя, його професіоналізму творчості й майстерності, і безперечно – бажання впроваджувати цей напрямок, розвитку дитини в практику своєї професійної діяльності. 


А мета роботи вчителя це: 
ü підвищення рівня навчально-виховного процесу навчальних досягнень учнів шляхом удосконалення форм та методів роботи вчителям щодо залучення дітей до систематичних занять фізичною культурою і спортом;
ü  формування умінь до засвоєння рухових дій.
Основні цілі  при використанні інноваційних технологій – це добір форм та напрямів роботи, які будуть спрямовані на формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, стану фізичної підготовленості:
·        урок фізичної культури;
·        фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня;
·        позакласні спортивно-масові заходи;
·        змагання з різних видів спорту у режимі дня школяра;
·        використання самостійних завдань.
Модернізація освіти спонукає мене, як вчителя до пошуку нових освітніх і виховних технологій, до впровадження нетрадиційних форм і методів навчання та виховання.
Ці технології та методи навчання спрямовують учнів на краще розуміння навчального матеріалу з предмета «Фізична культура», а також бажання учнів поліпшити свої спортивні досягнення.
Впровадження та використання інноваційних технологій дає можливість встановити в своїй роботі різні форми взаємодії «учитель-учень», що дає  мені можливість спрогнозувати позитивне ставлення учнів до уроку фізичної культури та спорту.
Отже, можна зробити висновок, що поетапно організована інноваційна система фізичного виховання з використанням нетрадиційних форм та методів фізичного виховання  та різних технологій забезпечує ефективне формування у школярів позитивної мотивації до здорового способу життя.  
Інновації -  невід’ємна частина інтерактивних технологій.
Інновація (відновлення, новинка, зміна) — система або елемент педагогічної системи, що дає змогу ефективно вирішувати поставлені завдання, які відповідають прогресивним тенденціям розвитку суспільства.
Інноваційна діяльність спрямована на перетворення існуючих форм і методів виховання, створення нових цілей і засобів її реалізації, тому вона є одним з видів продуктивної, творчої діяльності людей, але недоцільно розглядати її як окремий процес, тому що основною формою організації навчально-виховного процесу є і залишається урок.
Класифікація уроків раціональна і дає змогу чіткіше визначити цілі та завдання, структуру кожного уроку, мобілізацію учнів для успішного вирішення поставлених завдань. 
Інноваційний педагогічний процес — цілісний навчально-виховний процес, що відображає єдність і взаємозв'язок виховання та навчання, який характеризує спільну діяльність співпрацею та спільною творчістю його суб'єктів, сприяючи найбільш повному розвитку, розкриттю здібностей і самореалізації особистості учня.
Загальні вимоги до сучасного уроку:
     • озброювати учнів свідомими, глибокими, міцними знаннями;
     • формувати в учнів міцні навички та вміння, що сприяють підготовці їх до життя;
     • підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси особистості;
     • здійснювати всебічний розвиток учнів, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
     • формувати в учнів самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі особливості особистості, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
     • вироблення вміння самостійно вчитися, отримувати та поглиблювати чи поповнювати знання, оволодівати навичками та вміннями і творчо застосовувати їх на практиці;
     • формувати в учнів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.
Моя майстерність, як учителя на уроці проявляється головним чином у вдалому володінні методикою навчання і виховання, творчому застосуванні новітніх досягнень педагогіки та передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавально-практичної діяльності учнів, їхнім інтелектуальним розвитком. Модернізація освіти спонукає до пошуку нових освітніх і виховних технологій, до впровадження нетрадиційних форм і методів навчання та виховання. Однією з таких технологій є інтерактивне навчання.

Методи інтерактивного навчання. 
Впроваджувати методи інтерактивного навчання під час проведення уроків фізичної культури можна як на контрольних уроках, так після вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми. Перевірити рівень засвоювання учнями навчальної програми, їх умінь та навичок, застосування цих умінь і навичок в сучасних умовах. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлює учнів.  Таке проведення уроку подобається дітям, вносить різноманітність, а головне — сприяє досягненню його основної мети — зниженню навантаження, відновлення організму. 
Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій.  Загалом — вищою є віддача і результати уроку.
На уроках фізичної культури я використовую такі методи:
«Асоціативний кущ»   
Зупинімось детальніше на методі побудови «асоціативного куща». На початку роботи я визначаю одним словом тему, над якою проводитиметься робота, а учні згадують, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім - другорядні. Я  фіксую відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається».
Цей метод універсальний, адже може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.        
«Мікрофон»
Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.
Правила проведення:
·        говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон;
·        подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
·        коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.
Робота в парах
Роботу в парах можна використовувати для досягнення будь-якої  мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу.
Робота в групах    
Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.
Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.  

Групування учнів класу.
Групування - це метод створення пар або підгруп для дискусій, «мозкового штурму», рольових ігор, розв'язання проблем або іншої
подібної діяльності під керівництвом учителя. Групування може мати сенс у будь-який момент під час уроку. До того ж, ця діяльність допоможе отримати задоволення від роботи, створити дружні стосунки та додати учням енергії.
 «Мозковий штурм»
«Мозковий штурм» є відмінним методом для використання досвіду учнів із метою розв'язання проблем та розробки ідей. Є, однак, дуже специфічні правила й основні принципи для «мозкового штурму», яких потрібно дотримуватись. «Мозковий штурм» найкраще спрацьовує в групах у кількості 5-7 осіб.
Ці освітні технології та інтерактивні методи навчання сприяють кращому розумінню учнями навчального матеріалу, підвищенню рівня знань з предмета «Фізична культура», а також бажання учнів поліпшити свої спортивні досягнення.
Під час планування уроків я використовую різні методи організації учнів, які спрямовані на особистісно-зорієнтований підхід. Це добре поєднується при використанні групового, індивідуального і колового методів. Груповий метод використовую на уроках легкої атлетики, спортивних ігор, гімнастики. Індивідуальний – під час оцінювання навчальних досягнень учнів. Коловий – під час проведення уроків гімнастики. На уроках діти користуються навчальними картками із завданнями. Використовую різні типи уроків. Наприклад, урок-змагання проводжу для повторення, удосконалення програмного матеріалу.
Щороку у школі проводяться Олімпійські тижні, спортивні свята, змагання з футболу, волейболу, баскетболу, легкої атлетики, шахів.
Сценарії спортивних свят розраховані не тільки на розвиток спортивних якостей, вони носять і пізнавальний характер.
За підсумками шкільних змагань формуються збірні команди на районні змагання з різних видів спорту.
Як керівник окружного методичного об’єднання вчителів фізичної культури під час засідань на початку навчального року пропоную своїм колегам вивчати і впроваджувати інтерактивні методи навчання та виховання на уроках фізичної культури. Складати план роботи так, щоб всі учні були залучені до масових спортивних заходів. Також пропоную проводити агітаційну роботу щодо відвідування спортивних секцій та гуртків.
Використання в своїй роботі різних форм і методів роботи є актуальним і дає можливість вчителю прогнозувати позитивне ставлення учнів до занять фізичною культурою та спортом, загартування організму, виховання потреби систематично займатися фізичними вправами.

    Появу інтерактивних форм діяльності учнів на уроках фізичної культури можна визнати як тенденцію в діяльності вчителів у контексті особистісно-зорієнтованої педагогічної парадигми та розвитку в них креативного мислення. Використання розглянутих форм навчання учнів сприяє трансформації їхньої діяльності в бік особистої значущості. Подальша систематизація педагогічного досвіду, класифікація теоретичних і практичних розробок з означеної проблеми та укладання на цих засадах технологій, технологічних карт сприятиме розвитку педагогічної інноватики з формування фізичної культури особистості.

Немає коментарів: