середа, 27 серпня 2014 р.

Конспект уроку з фізичної географії України Тема: Що вивчає фізична географія України. Формування території.

Тема: Що вивчає фізична географія України. Формування території.
Мета: ознайомити учнів зі змістом курсу фізичної географії України, предметом і методами географічних досліджень, навести приклади історії формування території України, показати на карті одиниці адміністративно-територіального устрою держави; продовжити формування навичок роботи з різноманітними джерелами географічних знань, розвивати логічне мислення, навички аналізу матеріалу, що вивчається. Виховувати патріотизм, національну гордість за державу, в якій ми живемо.
Тип уроку: формування нових знань,умінь,навичок.
Обладнання: Фізична та політико-адміністративна карти України, глобус, атлас України герб та прапор.
Поняття і терміни:
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання.

Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь.
1. Що вивчає наука географія?
2. З яких частин вона складається?
3. Що вивчає фізична географія?
4. Погляньте на обкладинку вашого підручника. Яку географію ми будемо вивчати у 8 класі?
 III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Бесіда. Для чого нам потрібні знання про природу України?
Висновок: Вивчаючи географію, ми дізнаємося більше про природу країни, щоб потім, не зашкоджуючи їй,  могли б добре господарювати з користю для себе і своєї держави. А як називається наша країна? Покажіть на карті її межі. Добре. Як ви вважаєте – Україна мала завжди таку площу і кордони? Ось саме про це, а також про методи дослідження у сучасній фізичній географії ви і дізнаєтеся сьогодні на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
Як вам уже відомо з 6 та 7 класів, географія надзвичайно широка наука. Вона охоплює велику кількість галузей. Насамперед географію поділяють на фізичну (природничу) і соціально-економічну (суспільну). Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку в цілому та її окремі компоненти — рельєф, клімат, води суходолу та океанів, грунти, поширення рослинності і тваринного світу. Суспільно-географічні науки досліджують територіальну організацію суспільства та його окремих частин — населення, економічної, соціальної, політичної сфер. У свою чергу, ці науки розгалужуються на вужчі галузі, кожна з яких має свій об'єкт дослідження.
Природні та суспільні об'єкти і явища географія вивчає в межах різних за розмірами територій — як усієї планети, так і невеликих місцевостей, окремих пунктів. Наприклад, у 7 класі ви вивчали географію материків і океанів. Є фізична географія Євразії, Європи, України або іншої країни. Отже, географію можна поділити і за регіональною ознакою.
Географія України вивчає природне середовище і територіальну організацію суспільства в межах нашої держави. Вона дає загальні відомості про територію нашої країни, її природні умови та ресурси, населення і господарство. Предметом вивчення фізичної географії України є закономірності поширення рельєфу, корисних копалин, клімату, внутрішніх вод, грунтів, рослинності і тваринного світу, природних зон та інших природно-територіальних комплексів нашої країни. Крім того, географія України вивчає проблеми сьогодення: взаємозв'язки суспільства і природи, виникнення і загострення екологічних проблем у нашій державі тощо.
Методи дослідження
Географія застосовує різноманітні методи дослідження — прийоми та способи пізнання об'єктів і явищ. Найдавнішим є описовий метод, який і тепер вважається одним з основних. Описати географічний об'єкт означає з'ясувати: що це за об'єкт, яка його структура, де він розташований, який його історичний розвиток у часі, в якому стані перебуває нині, як він впливає на інші об'єкти. За допомогою географічного порівняння встановлюють подібні й відмінні ознаки в об'єктах, проводять природно-географічне та економіко-географічне районування, розробляють типологію і класифікацію об'єктів тощо.
З античних часів відомий також експедиційний метод дослідження, який оце називають польовим. «Полем», на якому географи збирають необхідний матеріал, є гори і рівнини, населені пункти й господарські об'єкти тощо. Польовий матеріал, зібраний під час експедицій, — це «хліб» географії, її фундамент, завдяки дослідженню якого і розвивається наука.
Широко застосовується в географії літературний метод дослідження. До нього вдається кожен дослідник, оскільки зобов'язаний докладно вивчити літературу з певної теми, скористатися досвідом інших дослідників і, не повторюючи їх, зробити свій внесок у дослідження проблеми.
Велике значення для фізичної географії має палеогеографічний метод. Він дає можливість дізнатися про природу давніх епох на основі вивчення гірських порід, форм рельєфу, викопних решток рослин, тварин, а також ґрунтів і не тільки зазирнути в минуле, а й спрогнозувати майбутнє. Так, прогнози щодо змін клімату чи новітніх рухів земної кори ґрунтуються на знаннях про перебіг цих процесів у минулому.
Традиційним у географії є картографічний метод дослідження. Вміло читаючи географічні карти, дослідник може здобути необхідну інформацію про об'єкти та явища. Картографічний метод передбачає також створення нових карт, за допомогою яких можна робити висновки про досліджуваний об'єкт, прогнози, давати певні рекомендації тощо.
У XX ст. в географії почали активно застосовувати моделювання, математичний та аерокосмічний методи дослідження. Це стало можливим завдяки використанню комп'ютерної техніки. 
Формування території України.
Що таке фізична географія і які медоди її дослідженя ми щойно почули, проте фізична географія завжди територіально прив`язана. В даному випадку це територія України. Розглянемо детальніше етапи формування меж територій України.(Табл.1)
Таблиця 1. Етапи формування території України.
Час
Події
3,5–2,7 тис. ро-
ків до н. е.
Існування трипільської культури (сідлі хліборобські
племена)
VIII ст. до н. е.–
III ст. н. е.
Територію України населяють кіммерійці (перше державне
утворення), скіфи, сармати
III–VI ст.
Територію України населяють представники племінного
союзу антів
VI–VIII ст.
На території України оселяються племена східних
слов’ян: поляни, сіверяни, деревляни, дуліби,
Білі хорвати, уличі, тиверці
IX–XII ст.
Існування держави східних слов’ян Київська Русь
XIII–XVI ст.
Українські землі перебувають під владою
Монголо-татарського ханства, Литви, Польщі, Угорщини, Османської імперії
XV ст.
Утворення Кримського ханства
XVI–XVII ст.
Утворення Запорізької Січі — центру боротьби
українського народу за самовизначення
1654 р.
Приєднання Гетьманщини до Московії
1667 р.
Україна розподіляється на дві частини: Лівобережна
(з Києвом) відходить до Московії, Правобережна — до Польщі
Кінець XVIII ст.
Західноукраїнські землі входять до складу
Австро-Угорщини
7.11.1917 р.
Проголошення УНР (Київ)
13.11.1918 р.
Проголошення Західно-Української Національної
республіки (столиця Львів)
1919-1920 рр
Українські землі ввійшли до складу Росії, Польщі,
Чехословаччини та Румунії
1922 р
Східна частина України входить до складу СРСР
1939 р.
До України приєднуються її західні землі
1940 р.
До України приєднуються Північна Буковина та
Південна Бессарабія
1945 р.
До України приєднується Закарпаття
1954 р.
Верховна Рада Радянського Союзу передає Українській радянській соціалістичній республіці Кримську область
24.08.1991 р.
Проголошено незалежність України

V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Практичність теорії»
Учитель пропонує учням, використовуючи картографічний метод досліджень, визначити за допомогою політико-адміністративної карти адміністративні одиниці, з яких складається територія України.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Бліцопитування»
·       Що вивчає фізична географія України?
·       Як відбувалося формування території держави?
·       Коли Україна отримала незалежність і стала суверенною державою?
·       Скільки адміністративних одиниць входить до складу України
·       Якими методами досліджень ми будемо користуватися під час вивчення фізичної географії України?
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст підручника на 7-13 (§1)

2. Записати в словник основні терміни з параграфу.

Немає коментарів: