вівторок, 23 вересня 2014 р.

Конспект уроку з біології Тема. Клітини і тканини тварин

Тема. Клітини і тканини тварин
Цілі уроку: продовжити формування поняття про клітини і тканини, ознайомити учнів
з основними особливостями будови клітин і тканин тварин, дати класифікацію
тканин тварин.
Обладнання і матеріали:мікроскопи, мікропрепарати клітин і тканин тварин, таблиці «Будова клітини рослин», «Будова клітини тварин», «Тканини тварин».
Базові поняття і терміни уроку: клітина, ядро, міжклітинна речовина, епітеліальна тканина, сполучна тканина, м’язова тканина, нервова тканина.
Концепція уроку
Повторити основні особливості будови клітин і тканин рослин. На основі цього продовжити формування поняття про клітини і тканини.
Показати основні риси схожості (наявність ядра, мітохондрійцитоплазматичної мембрани) і відмінності (відсутність клітинної стінки іпластид) клітин рослин і тварин. Звернути увагу учнів на різницю міжклітинною стінкою і клітинною мембраною.
Дати загальне уявлення про типи тканин тварин (епітеліальну, м’язову, сполучну і нервову). Показати риси схожості й відмінності в будові тканин рослин і тварин. На прикладі окремих тканин рослин і тварин показати, що подібність функцій, які вони виконують, призводить до появи схожих рис у будові.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання до учнів
Які способи руху тварин ви знаєте?
Які типи розмноження існують у тварин?
Яку будову має клітина рослин?
Які рослинні тканини вам відомі?
II. Вивчення нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди
Особливості будови клітин тварин
На відміну від клітин грибів і рослин, у клітинах тварин відсутні жорстка клітинна стінка і пластиди. Клітина тварин вкрита гнучкою клітинною мембраною і в більшості випадків може змінювати свою форму (рослини не можуть цього робити, бо їхня клітинна стінка занадто жорстка). Так само, як і в клітинах рослин, у клітинах тварин є ядро, мітохондрії та цитоплазматичні мембрани.
Особливості будови тканин тварин
У тварин розрізняють чотири основні типи тканин: епітеліальну, м’язову, сполучну і нервову.
Епітеліальна тканина
Ця тканина покриває тіло і вистилає його порожнини у вигляді шару, крім того, вона входить до складу більшості залоз. Нижній шар клітин епітеліальної тканини лежить на базальній мембрані (вона складається з переплетених волокон білка колагену).
Сполучна тканина
Тканина, яка виконує опорну, поживну і захисну функції, має добре розвинену міжклітинну речовину.
М’язова тканина
Тканина, яка забезпечує рухливі функції організму і складається зіскоротливих клітин або волокон, які з’єднані між собою з допомогоюсполучної тканини. Розрізняють два основні типи м’язової тканини — посмуговану і непосмуговану.
Нервова тканина
Тканина, яка складається з нейронів, що проводять нервові імпульси, іклітин, які забезпечують їхню життєдіяльність. Крім того, до її складу входять рецепторні клітини, що забезпечують роботу органів чуттів.
III. Лабораторна робота № 1
«Вивчення особливостей тваринних клітин і тканин»
Цілі: вивчити особливості будови тваринних клітин і тканин, у висновках зазначити, як особливості будови рослинних тканин пов’язані з функціями, які вони виконують.
Обладнання та матеріали: мікроскоп, постійні препарати тканин тварин, плакати «Будова клітини тварин», «Будова клітини рослин», «Тканини тварин», інструктивна картка для виконання роботи, підручник.
Хід роботи
1. Розглянути з допомогою мікроскопа клітини тварин, звернути увагу на їх відмінність від клітин рослин.
2. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок епітеліальної тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини.
3. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок м’язової тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини.
4. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок сполучної тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини.
5. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок нервової тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини.
6. Намалювати в зошиті схему будови тканин тварин і зробити відповідні позначення.
7. Зробити висновок і записати його в зошит.

IV. Домашнє завдання

Немає коментарів: