Тема: Різноманітність тварин
Мета: увести поняття систематики;
розглянути основні одиниці класифікації; дати стислу порівняльну
характеристику царств живої природи.
.
Базові поняття й терміни уроку: систематика,
таксон, вид, рід, родина, ряд, клас, відділ, царство, рослини, віруси, гриби,
тварини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної
діяльності учнів
Питання для бесіди
1.
Що вивчає біологія?
2.
Які галузі біології ви знаєте?
3.
З якими науками біологія має тісний зв’язок?
4.
Які українські вчені зробили суттєвий внесок у розвиток сучасної біології?
5.
Яка галузь біології вивчає класифікацію і номенклатуру живих організмів?
III. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення учнів
Життя й наукові досягнення Карла Ліннея.
Розповідь учителя з елементами бесіди
На нашій планеті існує більше мільйона видів живих
організмів. Для того щоб орієнтуватися в цьому розмаїтті, учені розподіляють
живі організми по групах, які називаються таксонами.
Таксон — це група об’єктів
органічного світу, пов’язана спільністю ознак і властивостей, що дають
підставу для об’єднання цих об’єктів у певну систематичну категорію.
Існує кілька систем поділу живих
організмів на окремі таксони. Системи організмів, які ґрунтуються на спільності
походження груп, що входять до них, називаються природними. А системи, які
ґрунтуються на деяких загальних рисах і не враховують спільності походження,—
штучними.
Основні принципи систематики рослин
Основні систематичні категорії ввів
у науку шведський учений Карл Лінней. Найдрібнішою основною систематичною
категорією живих організмів є вид (видова назва складається з двох
латинських слів, перше з яких є назвою роду, а друге — видовим епітетом).
Близькі види об’єднуються в роди, а роди — у родини. Близькі родини
рослин об’єднуються в порядки (у тварин — у ряди), а порядки складають клас.
Класи рослин об’єднуються у відділ (у тварин — у тип). Сукупність усіх
відділів і складає царство Рослини. Сукупність усіх типів складає царство
Тварини. Усього в
межах шкільної програми вивчаються п’ять царств живої природи.
Порівняльна
характеристика царств живих організмів,
які розглядаються в межах шкільної програми
Царство
|
Які організми включає
|
Особливості будови й життєдіяльності
|
Віруси
|
Віруси
|
Неклітинна
форма життя. Можуть розмножуватися тільки в клітинах інших організмів
|
Дроб’янки
|
Бактерії,
ціанобактерії
|
У клітинах
немає ядра. Відрізняються значним різноманіттям біохімічних процесів у
клітинах
|
Гриби
|
Гриби
|
У клітинах
є ядра. Необхідні для життя
речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин |
Рослини
|
Водорості,
вищі спорові рослини, насінні рослини
|
У клітинах
є ядра. Необхідні для життя
речовини споживають із навколишнього середовища з допомогою травної системи. Потрібні для організму сполуки синтезують з неорганічних речовин, використовуючи енергію світла |
Тварини
|
Найпростіші,
безхребетні тварини, хребетні тварини |
У клітинах
є ядра. Необхідні для життя
речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин |
Примітка. Під час аналізу цього питання не можна
забувати, що ця система поділу на царства не є єдиною, більше того, вона навіть
не найпоширеніша.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і
вмінь учнів
Дати відповіді на питання
Який учений заклав основи сучасної
систематики?
Що таке таксон?
Яка систематична категорія є найдрібнішою?
Які царства живих організмів ви знаєте?
V. Домашнє завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар