субота, 6 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: чи перетвориться Земля на пустелю?

Тема: чи перетвориться Земля на пустелю?
Мета:  дати поняття пустелі, та їх різноманіття в світі, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати вміння аналізу та логіки
Тип уроку: уроки застосування знань, навичок і умінь
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Журналіст зупинився у готелі. Вранці зауважив на підвіконні жовтий шар піску.
- Прямо запоселком – пустеля, - пояснила йому місцева жителька. –Подует вітер – закривай все кватирки. Так важко було звикнути до цьому… Пам'ятаю, там, де і зараз піски, була трава до пояса.
Машину довелося штовхати: дорогу перегородивнаметенний за ніч піщаний «замет» - бархан.
Запальний вітер боляче коле обличчя дрібними піщинками. На хвилину не дає забути: пустеля настає.
Де усе це відбувається? На півдні нашої країни, в проЧерних землях. Чорні… Невже люди, дали давним-давно таку назву цьому краю, передбачали це нещастя? Ні, справа в цьому. Взимку тут звичайно буває снігу, і місцевість ж без нього здається чорної. Нині ж Чорні землі стали жертвою грізної біди:опустинивания.
Що таке спустелення? Це поступове перетворення посушливих в пустелю. Немов іржа лежить на поверхні металу, пустеля розростається, розширює своїх кордонів, захоплюючи нові і призначає нові райони. Останні 50 років в усьому світ у безплідні пустелі перетворилися площа, рівна половині Південної Америки. На межіопустинивания нині 1/5 частину всієї світового суходолу, більш ніж 100 країн світу. Африканська пустеля Сахара, приміром, щорічно просувається на південь на відстань до 10 км! Чому відбувається спустелення? Щоб це питання, повернемося в Чорні землі.
Тутешні пасовища століттями годували отари овець. Люди знали: шар родючого грунту тут дуже тонке, під нею – пісок. Тому землю тут не можна орати. А худоби повинно бути занадто багато. До того само не можна пащі їх у одним і тієї ж місцях цілий рік, щоб трави, скріплюючі грунт, були з'їдені і витоптані домашніми тваринами. Порушити цих умов, і пісок вирветься з вікового полону. Були багаті пасовища – буде убога пустеля.
У цих краях і з сьогодні змагань не вийшло б біди, якби люди й не вирішили знехтувати законам природи. Взялися розорювати землю! А овець розвели дуже багато, що мимоволі довелося пащі їх цілий рік самих і тієї ж пасовищах.
Так, зраспахиванием земель отримували певну кількість кавунів, кукурудзи, пшениці, ячменю. Однак тонка шар грунту швидко руйнувався. Господаркою тут ставав пісок. А люди розорювали нову ділянку.
Так, від овець отримували м'ясо і шерсть. Але місць, де ще можна був їхній пащі, ставало дедалі менше. А люди рік у рік збільшували поголів'я овець! Нещасні тварини, худі,изможденние, з'їдали все, що ще зростало, і сотнями тисяч гинули з голоду.
Так чому б відбувається спустелення? ПрикладЧерних земель і яскраві спостереження вчених за іншими районах світу показують, що найчастіше винні у цьому самі люди.Распашка земель і надмірний випас худоби грають у своїй головну роль.
Наслідкиопустинивания в екологічному і економічним відношенні вельми суттєві і майже завжди негативні. Зменшується продуктивність сільського господарства, скорочуються розмаїтість видів тварин і кількість тварин, що особливо у бідних країнах призводить до ще більшу залежність від природних ресурсів.Опустинивание обмежує доступність елементарних послуг екосистеми й загрожують безпеці людей. Воно є важливим на заваді розвитку, що робить Організація Об'єднаних Націй в 1995 року встановила Світовий день боротьби зопустиниванием і посухою, кому надалі проголосила 2006 рік міжнародним роком пустель іопустинивания.
Існує ще кілька причинопустинивания:
Дефіцит води — нестачі водних ресурсів задоволення біологічної потреби сільськогосподарських культур та інших видів рослинності їхнього нормального зростання і розвитку, і навіть вимоги довкілля за стабілізацією розвитку екологічних процесів.
Засуха — тривалий час року з недостатньою кількістю опадів при підвищених температурах повітря.
>Аридизация клімату — посилення посушливості клімату рахунок збільшення температури повітря, випаровуваності і зменшення кількості опадів, тобто. підвищення дефіциту вологості повітря поТорвейту та зниження коефіцієнта зволоженості.
Вирубування лісу — оголення території зростання і розвитку лісових насаджень, що призвело спричиняє порушенняснегозадержания, накопиченнявлагозапасов від дощових вод.
>Перепас худоби — оголення чи зрідженість лісів території пасовищ від рослинності рахунок збільшення кількості голів худоби проти нормативом.Оголение чи зрідженість лісів території пасовищ призводить до різкого зниженнявлагозапасов грунтів, формованих під впливом убогих атмосферних опадів на пустелі.
Біологічна загибель — омертвляння рослинного світу з допомогою різкого порушення їхні потреби у воді й підвищення шкідливих токсичних речовин, упочвогрунтах і атмосфері.
Втрати родючості. Найчастіше виникає через нераціонального і неправильного ведення сільськогосподарських культур з допомогою сильного засолення і підтоплення земель при слабкоїдренированности території.Опустинивание під впливом втрати родючості зрошуваних земель найбільше притаманніорошаемим землям, розміщених удельтових районах річок.
Розібравшись щодо причинопустинивания, ми можемо вирішити, як він зупинити чи навіть уповільнити. Це дуже важко, але можна.
1. Потрібно припинити оранку в районах, які піддаютьсяопустиниванию.
2. Потрібно наведення порядку у тваринництві. Утримувати стільки овець, скільки можуть прогодувати збережені пасовища. Так переганяти тварин, щоб частину року пасовища відпочивали.
3. Треба сіяти їхні будемо саджати ліси, щоб з'явився захищає грунт рослинний покрив.
Усе це треба робити у багатьох районах світу. Але така потребує великих грошових витрат, це і є чимало бідних країн, які можуть собі цього дозволити. Саме тому потрібно об'єднання зусиль різних держав, людства для боротьби із настанням пустель.
Звісно ж, перетворення на справжню пустелю не загрожує всієї Землі. Це біда районів з посушливим кліматом. Мені здається, що це екологічне лихо вважатимуться символом того. Що відбувається нині із Землею. Люди спустошують свою планету. Хіба забруднення повітря і вод не несе хвороби та смерть живому? Хіба ростучі звалища і кар'єри не гублять родючі землі? Хіба зведення лісів і винищування видів рослин та тварин роблять планету неживої? Хіба будь-хто, бездумно збиваючи гриби чи прихлопуючи нічим не винних комах, не об'єднує довкілля? Уразоренном, зруйнованому природному домі людям не прожити. Навколо сонця звертаються 8 мертвих планет, і лише одне поки ще несе у собі життя. Я закликаю всіх тих це життя зберегти, роблячи при цьому все, що ви можете.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
* Прийом «Роблю висновок»
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: § 

Немає коментарів: