четвер, 4 вересня 2014 р.

Конспект уроку з природознавства Тема: Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини.

Тема: Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини.
Мета: Розширити знання учнів про речовини; довести до свідомості учнів різницю між простою та складною речовиною; познайомити з новими поняттями  «органічні» та «неорганічні» речовини; на конкретних прикладах пояснити відмінність між ними; сформувати розуміння значення органічних речовин для нормальної життєдіяльності людського організму та інших живих істот; розвивати навички самостійної та групової роботи.
 Обладнання:Насіння соняшника, горіхи, олія, цукор, картопля, крохмаль, розчин іоду, стакани з водою, піпетка, пластилін.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
·       Що називають тілами?
·       Назвати характеристики тіл.
·       Якими приладами можна вимірювати характеристики тіл.
Продовжте речення:
1. Все живе і неживе , що створила природа і людина, - це…( Тіла)
2. Кілометр, метр,сантиметр –це…(Одиниці довжини)
3. Кубічні метри і сантиметри –це одиниці…( обєму)
4.Маса вимірюється у…(кг,грамах,тоннах)
5.Якщо ми поділимо масу тіла на його обєм, то отримаємо…(Густину)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Памятаєте загадку: Що важче :1кг заліза чи 1 кг пуху?
Як ви думаєте? Але, що відрізняє дані тіла ? Правильно, це різні речовини.
Які ще речовини існують в природі? Ви самі можете назвати – це деревина і метал, скло і пластмаса.
У допитливих відразу виникає питання: що ми називаємо речовинами? Чим вони відрізняються? Скільки їх , речовин? Чи є між ними щось спільне?
На ці питання ми спробуємо знайти відповідь протягом уроку.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Із чого побудований оточуючий нас світ? Відповідь на це питання спробували дати давні греки  ще 25 століть тому. Вони вважали, що весь світ складається з однієї речовини, яка має чотири властивості: холод,тепло, вологість і сухість.Різні комбінації властивостей дають землю, вогонь, воду і повітря.
Зараз навіть ви, пятикласники, знаєте, що це не так. Тіла,які оточують вас щоденно, складаються з різних речовин – дерева, скла, металу, пластмаси, природних і штучних тканин… Вчені нараховують тисячі речовин, і кожна з них має свої властивості, які ви будете вивчати у старших класах.
Речовина – це те, із чого складається фізичне тіло.З однієї речовини можна виготовити різні тіла. Які тіла можна виготовити з дерева? Із пластмаси?.
Назвіть схожі тіла, що складаються з різних речовин?
Речовини можуть бути природними ( назвіть приклади таких речовин?) та штучними, тобто синтезованими  людиною.(назвіть такі речовини?)
  Чому тіл більше, ніж речовин?
В якому стані ще може бути вода?( лід, крижинка, пара з чайника )
Отже, з однієї речовини можна виготовити безліч тіл.
Робота в парах. Візьміть в руки пластилін двох кольорів і зробіть  по дві кульки однакових розмірів. Спочатку обєднаємо дві кульки одного кольору – перед вами модель молекули простої речовини. Простою називається речовина, яка утворена атомами одного хімічного елемента.(залізо, натрій,кисень, водень)
Поряд зробіть модель складної речовини. Для цього візьміть дві пластилінові кульки одного кольору ( азначить і одного типу) і одну- іншого. Саме такий склад має молекула води-один атом Оксигену і два атоми Гідрогену. Таким чином , складними називаються речовини, молекули яких складаються з атомів двох або більше хімічних елементів.(вода, вуглекислий газ, іржа, камяна сіль)
Чи знаєте ви ,що…
·У 1860 році було відомо понад 60 хімічних елементів,а на сьогоднішній день відкрито більше 114 елементів?
·В організмі людини близько 70 хімічних елементів у складі простих і складних речовин, найбільша масова частка в нашому організмі – кисню, вуглецю, азоту, кальцію.
·Вуглець називають царем « живої природи», а кремній – царем « неживої природи»?
Органічні речовини отримали свою назву від слова «організм», тому, що саме в організмах живих істот учені вперше знайшли ці речовини.
Робота з зошитом
Органічнимиречовинами називають такі, що входять до складу живих організмів або є продуктами їхньої життєдіяльності. До їхнього складу входять атоми таких хімічних елементів: Карбону,Гідрогену, Оксигену. Їх так і називають –органогенні . Ми зустрічаємосьіз цими речовинами щодня. Це жири, крохмаль, олія, цукор… Усі ці продукти утворили рослини.
Виконаємо дослід.
Візьмемо аркуш паперу та покладемо на нього кілька насінин соняшника, накрийте іншим аркушем і гарненько притисніть. Що ми побачимо? На папері зявилася жирна пляма –це олія, яка є у насінинні. Тепер розламаємо горіх і проведемо такий же дослід із його зерням. Ви переконаєтеся, що і в насінні  горіха є жир.
Розріжемо картоплю і капнемо на розріз одну краплю розчину іоду- зріз відразу ж посиніє. Таким чином ми довели, що крохмаль дійсно є у картоплі, а по- друге, що крохмаль є органічною речовиною, тому , що картопля – це рослинна, частинка рослинного царства.
Неорганічними називають речовини , які зустрічаються як у живій природі,так і в неживій природі. Наприклад , вода і кухонна сіль. До їх складу також можуть входити названі елементи ( Оксиген, Карбон, Гідроген, Нітроген), але у зовсім інших кількостях.
Різноманітні природні солі, гірські породи, сода і вода- все це приклади неорганічних речовин.
Проблемне питання
Чи може людина існувати без надходження в організм поживних речовин?
Ні, нормальна життє діяльність людського організму можлива тільки в разі надходження в організм достатньої кількості поживних речовин – як органічних, так і неорганічних. Тому харчування дітей , особливо у період бурхливого розвитку, повинно бути повноцінним і збалансованим.
V.Закріплення знань.
1. Чи може людина вижити без води? Яке її значення?
2. До яких речовин належить природний газ?
VІ. Підсумки та оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити 10 параграф підручника.

Немає коментарів: