Технології опрацювання
дискусійних питань
Дискусія –
це широке публічне обговорення якогось спірного питання. Вона сприяє розвитку
критичного мислення, дає можливість визначити власну позицію, формує навички
відстоювати думку, поглиблює знання.
При плануванні
дискусії вчитель враховує кілька важливих моментів: час, необхідний для
проведення дискусії, його узгодженість з іншими видами роботи під час
навчального заняття; місце, яке має давати можливість здійснювати всі необхідні
пересування учнів і створювати оптимальні умови для обговорення учнями
проблеми і стеження за його перебігом решти учнів; матеріали, необхідні для
роботи учнів та наочного подання її результатів; письмові інструкції щодо
способу виконання завдання; вміння учнів працювати в групі. Протягом усієї
роботи груп учитель тримає в полі зору три основних моменти: мета, від якої під
час дискусії не слід відхилятися; час, якого слід дотримуватися, щоб встигнути
досягти визначеної мети; підсумки, як треба підбити, аби не втратити сенс самої
дискусії.
Дуже важливим є розподіл
рольової гри за часом. На пояснення умов припадає приблизно 10-15%, на роботу в
мали групах — 15-25% , на презентацію й обговорення — 40-50% , І підсумки — до
15% .
Метод
ПРЕС (РКЕS, МППО)
З
цієї невеличкої технології (для неї ми зберегли назву «метод ПРЕС») варто
почати роботу над навчанням учнів дискутувати. Вона використовується при
обговоренні дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти
й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод
навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного
питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.
Суттєвим елементом будь-якої
технології навчання в дискусії є вступна частина, оскільки саме в ній
створюється емоційний та інтелектуальний настрій наступної дискусії. Це
своєрідне запрошення до жвавого обговорення визначеної проблеми, яке може бути
здійснено у вигляді викладу проблеми, опису, конкретного випадку, невеличка
рольова гра, демонстрація фільму або ілюстративного матеріалу, запрошення
експертів, використання останніх новин, інсценування будь-якого епізоду,
стимулювання серією запитань на зразок: «Чому? Що б сталося, якщо...?»
Згідно з логікою застосування
дискусії як методу закріплення навчального матеріалу і стимулювання
пізнавальної діяльності учнів можна визначити кілька варіантів
моделювання-навчальних тем на основі дискусії:
• побудова вивчення теми як підготовки до дискусії
за матеріалом, яка відбувається на
останньому (або останніх) уроці;
• включення дискусійного компонента в окремі
уроки теми на етапах перевірки домашнього завдання і закріплення щойно
вивченого матеріалу;
• побудова навчання як самостійної або групової
роботи учнів з обговоренням її результатів.
Одна
з форм обговорення дискусійних питань, метою якої є розвиток в учнів навичок прийняття особистого рішення та
вдосконалення вміння аргументувати свою думку. Розглядаючи полярні точки зору з
проблеми, що дискутується, учні:
§
знайомляться з альтернативними позиціями, поглядами;
§
прогнозують, які наслідки матиме та чи інша
точка зору для окремих людей чи
політичних рішень;
§
вчаться на практиці відстоювати свою позицію;
§
вчаться вислуховувати думки інших;
§
отримують додаткові знання з теми, що
вивчається.
Дискусія в стилі
телевізійного ток-шоу
Це
технологія структурованої дискусії, у якій беруть участь усі учні класу.
Дозволяє контролювати хід дискусії, оцінювати участь кожного учня, її метою є
отримання учнями навичок публічного виступу та дискутування висловлення й
захисту власної позиції, формування громадянської та особистої активності.
Учитель
на цьому уроці є ведучим ток-шоу. Він оголошує тему дискусії та пропонує учням
коротку розповідь або перегляд відеофрагмента з досліджуваної проблеми. Потім
запрошує висловитися на запропоновану тему «запрошених» і надає слово
глядачам, які можуть виступити зі своєю думкою або поставити запитання
«запрошеним» не більш 1 хв. «Запрошені» мають відповідати якомога коротше і
конкретніше. Ведучий також має право ставити своє запитання або перервати виступаючого
через брак часу.
Оцінювальна дискусія
Один із найскладніших способів
обговорення дискусійних проблем. Оцінювальну дискусію можна використовувати
лише, коли учні навчились працювати в групах та засвоїли технології вирішення
проблем. Метою такого виду дискусії є не стільки прояснення позицій сторін,
скільки вдосконалення навичок дискутування.
Спочатку необхідно об'єднати
учнів у групи по 8-10 учнів у кожній.
Одна з груп розташовується в центрі аудиторії, а решта учнів разом з
учителем розміщується довкола них. Вони є спостерігачами, а також мають
оцінювати дискусію. За кожним із них вчитель «закріплює» одного з учасників
дискусії, якого вони будуть оцінювати.
За тривалістю дискусія може бути від 8 до 20
хвилин, залежно від теми. У своїй роботі учасники користуються планом, аби не
ухилятись від обраної теми. Перехід в
обговоренні від одного пункту плану до іншого має бути переконливим та
аргументованим. Учитель може навести приклад такого переходу і
продемонструвати його учням. Тільки за відсутності бажаючих щось додати по суті
до сказаного можна переходити до наступного пункту плану дискусії. Учитель має керувати процесом обговорення та
заохочувати учасників до творчої дискусії. По ходу дискусії викладач та
спостерігачі записують у спеціально підготовлену таблицю з прізвищами учасників
заохочувальні бали. Вони надаються за чітке дотримання теми, правил
дискутування, за цікаву і вчасно подану інформацію, за вдале залучення до
участі в дискусії інших членів групи.
Штрафні бали нараховуються за перебивання виступу свого товариша, за
відхилення від теми обговорення, за намагання говорити лише самому і не
слухати інших тощо.
Переваги
оцінювальних дискусій:
• вони відтворюють стратегію навчання з
позицій розвитку демократичного суспільства, демонструють відхід від авторитарної
педагогіки;
• формують відповідальність в учнів за процес
навчання;
• методика проведення оцінювальної дискусії
розширює творчі можливості викладача у використанні педагогічних ідей;
• урізноманітнюють технологію
процесу навчання, дають можливість альтернативного оцінювання
навчальної діяльності студентів.
По
закінченні дискусії викладач підбиває підсумки, аналізує діяльність кожного з
учасників, оголошує суму набраних ними балів. Для закріплення одержаних знань у
ході дискусії викладач на завершення може дати групі письмове завдання за
варіантами.
Дебати
Один із найбільш складних способів
обговорення дискусійних проблем. Дебати можна проводити лише тоді, коли учні
навчились працювати в групах та засвоїли технології вирішення проблем. У
дебатах поділ на протилежні точки зору набуває найбільшої гостроти, оскільки
учням необхідно довго готуватися й публічно обґрунтовувати правильність своєї
позиції. Кожна група має переконати опонентів і схилити їх до думки змінити
свою позицію. Однак можна поставити й інше завдання - спільно вирішити
поставлену проблему. В такому разі учні повинні будуть, висловивши свою точку
зору, уважно вислухати протилежну сторону, щоб знайти точки дотику. Важливо,
щоб учасники дебатів не переносили емоції один на одного, а спілкувались
спокійно.
Немає коментарів:
Дописати коментар