неділя, 23 листопада 2014 р.

Міжпредметні зв’язки

Міжпредметні зв’язки

Міжпредметні зв'язки - взаємне узгодження навчальних програм, зумовлене системою наук і дидактичними цілями.
Поняття "міжпредметні зв'язки" трактується в одному випадку як "дидактична умова досконалості навчального процесу", в другому - як "конкретний засіб підвищення ефективності навчання", в третьому як "стимул розвитку пізнавальної активності учнів", в четвертому - як "складова частина змісту освіти", в п'ятому - "дидактичний еквівалент міжнаукових зв'язків". Сфера дії даного поняття виключно широка, а характер проявів надто різнорідний, різнофункціональний.

В першому трактуванні підкреслюється об'єктивність існування різноманітних зв'язків між предметами, дисциплінами, і в цьому розумінні значення поняття зводиться до об'єктивно існуючих закономірностей, які лежать в основі міжпредметних зв'язків.
Друге трактування міжпредметних зв'язків, як еквівалента міжнаукових знань (зв'язків) відображає саму велику групу конкретних видів міжпредметних зв'язків. Вони вивчаються всім комплексом існуючих наук. Навчальні предмети вивчають їх в обмеженій кількості і в певній дидактичній обробці. Облік цих вимог: обмеження віком, об'ємом навчальних програм, дидактично оброблена кількість конкретних зв'язків між фактами і явищами дійсності - приводить до можливості і необхідності називати (за              Н.Б. Борисенко) дану групу дидактичним еквівалентом міжпредметних зв'язків.
В цьому значенні поняття "міжпредметні зв'язки" може розцінюватися і як елемент змісту освіти, і як його складова частина, і навіть як особливість тієї суми знань, якою повинні оволодіти школярі.
Більш того, в цьому значенні змикаються обидва трактування, про які йшла мова: міжпредметні зв'язки, як умова удосконалення навчання і виховання і міжпредметні зв'язки як дидактичний еквівалент міжнаукових знань. І в тому, і в другому припускаються конкретні зв'язки між предметами з якісною своєрідністю.
Третє значення поняття "міжпредметні зв'язки": міжпредметні зв'язки як засіб впливу на навчально-виховний процес, як засіб формування певних якостей, показників, які можуть бути визначеними як метод, прийом, спосіб дії в специфічних умовах.
Під це значення поняття "міжпредметних зв'язків підводяться три групи явищ: міжпредметні зв'язки як форма реалізації окремих методичних прийомів, методичного арсеналу вчителя; міжпредметні зв'язки як форма реалізації прийомів пізнавальної діяльності учнів і міжпредметні зв'язки як форма реалізації, виявлення і перенесення методів наук, суміжних і віддалених.
Означення міжпредметних зв'язків як направлення способів організації навчального процесу, принципу конструювання дидактичної системи, критерію відбору навчального матеріалу підводить нас до четвертого значення цього поняття - теоретичному положенню, одному із вимог в педагогічній науці.
Значення міжпредметних зв'язків як педагогічна вимога, або принцип, має явно відмінну природу. В його основі не відображення фактів реальної дійсності, а гносеологічне і психолого-педагогічне правило, яке обов'язкове для всіх, хто причетний до навчально-виховної діяльності школи, і зводиться до систематичної, послідовної реалізації міжпредметних зв'язків на уроках і в позаурочний час.
Отже поняття "міжпредметні зв'язки", яке широко використовується в педагогічній літературі, застосовується в наступних чотирьох основних значеннях: як об'єктивно існуючий фактор впливу на навчально-виховний процес (умова), як дидактичний еквівалент міжнаукових зв'язків (специфічна складова частина змісту освіти), як методичний прийом, спосіб, який використовується в процесі виховання і навчання (засіб), як педагогічна вимога (принцип).
"Міжпредметним зв'язкам" можна дати такі два означення: міжпредметні зв'язки як дидактична форма відображення в навчально-виховному процесі зв'язків об'єктивної дійсності і міжпредметні зв'язки як педагогічна вимога, принцип.
Конкретне значення міжпредметних зв`язків полягає у вираженні фактичних зв`язків, які встановлюються в процесі навчання або  у підсвідомості учня між різними навчальними дисциплінами.
Суть міжпредметних зв`язків у перенесенні знань з однієї предметної галузі в іншу під час розв`язання певних навчальних завдань, при міжпредметних зв`язках відбувається інтеграція знань, порушення хибних стереотипів, стирання меж між дисциплінами. В педагогічній літературі міжпредметні зв`язки розглядаються в розділі принципів дидактики, але не як один із принципів, а в якості складової дидактичного принципу систематичності і послідовності.


Немає коментарів: