Міжпредметні зв’язки
Міжпредметні зв'язки - взаємне
узгодження навчальних програм, зумовлене системою наук і дидактичними цілями.
Поняття "міжпредметні
зв'язки" трактується в одному випадку як "дидактична умова
досконалості навчального процесу", в другому - як "конкретний засіб
підвищення ефективності навчання", в третьому як "стимул розвитку
пізнавальної активності учнів", в четвертому - як "складова частина
змісту освіти", в п'ятому - "дидактичний еквівалент міжнаукових
зв'язків". Сфера дії даного поняття виключно широка, а характер проявів
надто різнорідний, різнофункціональний.
В першому трактуванні
підкреслюється об'єктивність існування різноманітних зв'язків між предметами,
дисциплінами, і в цьому розумінні значення поняття зводиться до об'єктивно
існуючих закономірностей, які лежать в основі міжпредметних зв'язків.
Друге трактування
міжпредметних зв'язків, як еквівалента міжнаукових знань (зв'язків) відображає
саму велику групу конкретних видів міжпредметних зв'язків. Вони вивчаються всім
комплексом існуючих наук. Навчальні предмети вивчають їх в обмеженій кількості
і в певній дидактичній обробці. Облік цих вимог: обмеження віком, об'ємом
навчальних програм, дидактично оброблена кількість конкретних зв'язків між
фактами і явищами дійсності - приводить до можливості і необхідності називати
(за Н.Б. Борисенко) дану
групу дидактичним еквівалентом міжпредметних зв'язків.
В цьому значенні поняття
"міжпредметні зв'язки" може розцінюватися і як елемент змісту освіти,
і як його складова частина, і навіть як особливість тієї суми знань, якою
повинні оволодіти школярі.
Більш того, в цьому
значенні змикаються обидва трактування, про які йшла мова: міжпредметні
зв'язки, як умова удосконалення навчання і виховання і міжпредметні зв'язки як
дидактичний еквівалент міжнаукових знань. І в тому, і в другому припускаються
конкретні зв'язки між предметами з якісною своєрідністю.
Третє значення поняття
"міжпредметні зв'язки": міжпредметні зв'язки як засіб впливу на
навчально-виховний процес, як засіб формування певних якостей, показників, які
можуть бути визначеними як метод, прийом, спосіб дії в специфічних умовах.
Під це значення поняття
"міжпредметних зв'язків підводяться три групи явищ: міжпредметні зв'язки
як форма реалізації окремих методичних прийомів, методичного арсеналу вчителя;
міжпредметні зв'язки як форма реалізації прийомів пізнавальної діяльності учнів
і міжпредметні зв'язки як форма реалізації, виявлення і перенесення методів
наук, суміжних і віддалених.
Означення міжпредметних
зв'язків як направлення способів організації навчального процесу, принципу
конструювання дидактичної системи, критерію відбору навчального матеріалу
підводить нас до четвертого значення цього поняття - теоретичному положенню,
одному із вимог в педагогічній науці.
Значення міжпредметних
зв'язків як педагогічна вимога, або принцип, має явно відмінну природу. В
його основі не відображення фактів реальної дійсності, а гносеологічне і
психолого-педагогічне правило, яке обов'язкове для всіх, хто причетний до
навчально-виховної діяльності школи, і зводиться до систематичної, послідовної
реалізації міжпредметних зв'язків на уроках і в позаурочний час.
Отже поняття
"міжпредметні зв'язки", яке широко використовується в педагогічній
літературі, застосовується в наступних чотирьох основних значеннях: як
об'єктивно існуючий фактор впливу на навчально-виховний процес (умова), як
дидактичний еквівалент міжнаукових зв'язків (специфічна складова частина змісту
освіти), як методичний прийом, спосіб, який використовується в процесі
виховання і навчання (засіб), як педагогічна вимога (принцип).
"Міжпредметним
зв'язкам" можна дати такі два означення: міжпредметні зв'язки як
дидактична форма відображення в навчально-виховному процесі зв'язків
об'єктивної дійсності і міжпредметні зв'язки як педагогічна вимога, принцип.
Конкретне значення міжпредметних зв`язків
полягає у вираженні фактичних зв`язків, які встановлюються в процесі навчання
або у підсвідомості учня між різними
навчальними дисциплінами.
Суть міжпредметних зв`язків у перенесенні знань
з однієї предметної галузі в іншу під час розв`язання певних навчальних
завдань, при міжпредметних зв`язках відбувається інтеграція знань, порушення
хибних стереотипів, стирання меж між дисциплінами. В педагогічній літературі
міжпредметні зв`язки розглядаються в розділі принципів дидактики, але не як
один із принципів, а в якості складової дидактичного принципу систематичності і
послідовності.
Немає коментарів:
Дописати коментар