Підготовка вчителя до уроку
Ефективність уроку значною мірою
залежить від ретельності та грамотності його підготовки. У підготовці вчителя
до уроку виділяють декілька етапів.
1.
Знайомство з навчальною
програмою на початку навчального року. Основну увагу учитель звертає на
завдання навчального предмета, окремих тем.
2. Вивчення
методичної літератури: підручника, методичних посібників, статей у фахових
журналах.
3. Календарно-тематичне планування.
Календарне планування - це розподіл у часі окремих
тем з врахуванням кількості годин, що визначаються програмою на кожну тему,
кількості тижневих годин (визначених навчальним планом) і розкладу занять.
Необхідно рівномірно розмістити і спланувати в часі вивчення окремих розділів
програми.
Тематичне планування - визначення послідовності
уроків, основних видів роботи на уроці. У ході тематичного планування вчитель
визначає послідовність вивчення окремих питань теми, відбирає зміст, продумує
систему уроків навчання, повторення, закріплення і форми контролю.
4. Ознайомлення з матеріалом
певного уроку за підручником.
5. Відбір наявних у школі засобів навчання з теми уроку.
6. Поурочне планування -
завершальна стадія підготовки до уроку, яка полягає у створенні стислого і
конкретного плану, в якому вчитель фіксує важливі для нього моменти: кого, що
і коли запитати, де поставити проблему, як перейти до наступного етапу уроку,
як вийти з наперед передбачених ситуацій, які форми і методи навчання
використати. План уроку вчитель складає, спираючись на тематичний план, зміст
програми і своє знання учнів, рівня їхньої підготовки і розвитку, умов
проведення занять.
Маючи тематичний
план і враховуючи особливості класу, вчитель перед кожним уроком конкретизує
методи викладання і навчання, прийоми створення проблемних ситуацій. Поурочний
план містить, як правило, такі розділи:
І. Тема уроку
.
1. Мета уроку (навчальна - які
знання, уміння і навички мають засвоїти учні, які пізнавальні прийоми розумової
діяльності та здібності будуть розвиватися; виховна - які якості
особистості будуть формуватися; розвиваюча –які якості особистості
повинні розвиватися). Виховне значення уроку залежить перш за все від змісту
навчального матеріалу, але вчитель може передбачити на будь-якому етапі уроку
повідомлення додаткової інформації для підсилення впливу на учнів.
2.
Тип уроку (вказується в тематичному плані). Залежить від дидактичної
мети.
3.
Методи навчання. До методів навчання відносять пояснювально-ілюстративний, репродуктивний,
частково-пошуковий, дослідницький, метод проектів. Метод дидактичної гри.
Інколи вчитель, не називаючи методів, записує в плані лише прийоми роботи
учнів, розв'язування типових прикладів, задач .
4. У відповідності з типом уроку і
методами навчання вчитель планує ТЗН, наочні засоби, джерела інформації
(підручник, кінофільм, художня література тощо).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Опорні
знання. Вчитель не просто називає, які раніше вивчені поняття треба
відновити в свідомості учнів, але й встановлює зв'язок з минулим уроком,
міжпредметні зв’язки, важливі для вивчення теми уроку; враховує досвід учнів.
2. Вчитель планує фронтальну (усну
або письмову) самостійну роботу учнів, способи своєї роботи і засоби
індивідуалізації навчання, звертаючи увагу на поглиблення раніше вивчених понять
та вдосконалення вмінь і навичок, їх застосування в різних ситуаціях.
3. Важливо вказати способи формування
мотивів, збудження інтересу учнів до теми уроку і створення емоційного
настрою класу (повідомлення цікавого факту з історії науки, біографії вченого,
показ практичної важливості знань, застосування засобів мистецтва, незвичайна
постановка питання, нове формулювання завдання, створення проблемної ситуації
тощо).
4. Вчитель передбачає форму
контролю за навчальною діяльністю, прийоми самоконтролю та взаємоперевірки
учнів, визначає учнів для оцінювання їхніх знань, виконання самостійних робіт.
ІІІ. Формування нових понять і
способів діяльності. Третій розділ плану - найважливіший за змістом і
формами роботи. Йому, як правило, приділяють більшу частину уроку.
1. Учитель
вказує, які нові поняття підлягають вивченню, способи їхнього засвоєння.
2. Визначає пізнавальне завдання етапу
засвоєння нових понять і способів діяльності; конкретно вказує, що саме мають
засвоїти учні, які дії навчитися виконувати і як.
3. Визначає вид самостійної роботи або
її зміст (наприклад, розв'язати задачу), можливі прийоми встановлення
міжпредметних зв'язків. Вибирає учнів для виконання індивідуальних завдань і
способи індивідуалізації (картки з завданнями).
4. Формулює проблемні та інформаційні
запитання (для створення проблемних ситуацій) і передбачувані відповіді та
запитання учнів.
5. Вказавши основну і додаткову
проблеми уроку, вчитель може дати у плані варіанти їх формулювання та можливі
способи розв'язання.
IV. Застосування.
Визначені в плані знання, вміння і
навички учні повинні закріплювати у вправах і завданнях.
1. Учитель
називає конкретні вміння і навички для вдосконалення (уміння формулювати
питання або відповідь, розв'язувати типові задачі тощо).
2. У поурочному плані вказує види
самостійних робіт учнів (фронтальних і диференційованих): усних, письмових.
3. Проектує способи отримання
зворотного зв'язку на будь-якому етапі уроку (вибіркове опитування учнів,
перевірка розв'язання завдань або виконання самостійних робіт), наводить прізвища
учнів для оцінки їхніх знань і умінь.
V. Домашнє завдання. Вчитель
планує загальне завдання з конкретизацією того, що треба повторити або
приготувати до уроку (підручник, виконання вправ тощо); передбачає
диференційовані завдання творчого характеру; вказує джерела інформації;
визначає обсяг домашнього завдання, час його виконання учнями.
Схему поурочного
планування не слід застосовувати шаблонно. У ній відображені основні питання,
без врахування яких неможлива підготовка ефективного уроку. Але вчитель може
творчо змінювати структуру плану, вносячи додаткові елементи залежно від предмету
і особливостей учнів конкретного класу.
Запропонована схема вимагає детального
планування уроку. Але досвідчені вчителі обмежуються варіантом плану уроку з
виділенням:
1) дата проведення уроку і його номер
за тематичним планом;
2) тема уроку і клас, у якому він
проводиться;
3) мета і завдання уроку;
4) навчальне обладнання;
5) структура уроку з визначенням
послідовності його етапів і й
приблизного розподілу часу;
6) зміст навчального матеріалу;
7) методи і форми роботи на кожному
етапі;
8) домашнє завдання;
9) підсумок уроку
Учителі математики записують також у
поурочному плані-конспекті розв'язання задач, які будуть запропоновані учням на
уроці.
Учителям-початківцям варто готувати
розгорнуті плани-конспекти уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар