неділя, 23 листопада 2014 р.

Педагогічна експертиза навчально-методичної літератури з математики для школи

Педагогічна експертиза навчально-методичної літератури з математики для школи

Під педагогічною експертизою навчальної та методичної книги чи шкільного підручника будемо розуміти алгоритмізовану процедуру, отримання колективної думки про шкільний підручник у формі експертної оцінки, отриманої групою спеціально відібраних спеціалістів (вчених методистів, вчителів та ін.). Характерними особливостями експертного методу, як наукового інструменту вивчення складних неформальних проблем, є:

1)      науково обгрунтована організація проведення всіх етапів експертизи;
2)      застосування кількісних методик як при відборі експериментів, так і при обробці їх даних;
3)      обгрунтування необхідної і достатньої кількості експертів і оцінка достовірності колективного експертного судження. Ці три особливості відрізняють експертний метод від звичайної експертизи, яка широко застосовується в різних видах  людської діяльності.
Алгоритм експертизи шкільного посібника складається з 4 або 5 етапів:
підготовчий; етапи роботи робочої, експертної і технічної груп, заключний етап.
На підготовчому етапі директивною організацією (Міністерством, відомством, видавництвом, вузом і т.д.) приймається рішення про проведення експертизи шкільного посібника, формується мета експертизи, складається план-графік її проведення та створюються робоча та технічна групи.
На етапі роботи робочої групи здійснюються такі операції і складається перелік питань, які слід вирішити при проведенні експертизи; розробляється проект системи критеріїв для визначення якості шкільного посібника; визначається процедура відбору експертів і оцінка їх комплектності; формується експертна комісія.
Етап роботи експертної комісії включає: проведення турів опитування експертів, визначення уродженості індивідуальних експертних оцінок і знаходження колективної експертної оцінки, організацію обговорення проміжних результатів експертизи шкільного посібника, визначення похибки експертизи.
На технічну групу покладається ведення документації, розмноження допоміжних матеріалів, організація контактів з експертами, математична обробка результатів експертизи.
На заключному етапі групою ведучих експертів проводиться аналіз результатів експертизи шкільних підручників та приймається рішення на основі експертного висновку.
Сучасні критерії оцінки якості навчально-методичної літератури ще в стані розробки. Здебільшого користуються вимогами до шкільних підручників та інших навчальних книг, розробленими ще в 80-і роки. Ось, наприклад, фрагмент таких вимог:
1.     Відповідність змісту посібника сучасному рівню розвитку науки та техніки.
2.     Науковість навчального матеріалу.
3.     Внутрішньо- та міжпредметні зв'язки.
4.     Експерементальна напрямленість навчального матеріалу.
5.     Структування навчального матеріалу.
6.     Логічність викладу матеріалу.
7.     Методична повнота посібника.
8.     Методична цінність ілюстративного матеріалу.
9.     Управлінська функція посібника.
Крім того кожна вимога, розшифровується, наприклад:
3. Внутрішньо- та міжпредметні звязки:
3.1. Наявність прямих посилань на раніше вивчений матеріал:
- достатня кількість;
- недостатня кількість;
3.2. Наявність комбінованих вправ, задач, прикладів:
- достатня кількість;
- недостатня кількість;
3.3. Наявність прикладів з інших предметів:
- достатня кількість;
- недостатня кількість;
При оцінці якості навчального посібника часто виникає завдання вибору кращого з тих, які запропоновані на конкурс.
Після належної, якісної експертизи вчителі отримують досить гарні посібники. Наприклад: В.Б. Полонський,            Є.М. Рабінович, М.С. Якір "Учимся решать задачи по геометрии", видано в Києві в 1996 році. Посібник рекомендований Міністерством освіти України, пройшов експертизу в творчому союзі вчителів України, асоціації вчителів математики.
Процес створення навчальної книги та навчально-методичної літератури дуже непростий, як і шлях їх до вчителя.
Основні етапи створення навчальної літератури:
-          Перший етап - організація роботи творчих авторських колективів.
-          Другий етап - підготовка рукопису до видання, що в більшості випадків стає складною проблемою для видавництв.
-          Третій етап - експерементальна апробація навчальної літератури, тобто перевірка його практикою. Результати апробації мають велике значення для удосконалення якості підручників і навчальних посібників.
Навчальні підручники та посібники, рекомендовані Міністерством освіти та науки України, періодично оновлюються. Інформацію про них друкують в інформаційно-методичних листах Міністерства освіти та науки України та в фаховому журналі “Математика в школі”. На даний час рекомендовані такі основні підручники з математики:

Назва
Автор
Клас
1
Математика
Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.
5
2
Математика
Бевз Г.П.,
Бевз В.Г.
5
3
Математика
Кравчук В.Р., Янченко Г.М.
5
4
Математика
Цей тлін О.І.
5
5
Математика
За ред.
Янченко Г.М.
6
6
Математика
Возняк Г.М, Литвиненко Г.М.
6
7
Математика
Бевз Г.П.
6
8
Алгебра
За ред.
Мальованого Ю.І.
7
9
Алгебра
За ред.
Янченко Г.М.
7
10
Алгебра
Бевз Г.П.
7
11
Геометрія
Погорєлов О.В.
7-9
12
Геометрія
Погорєлов О.В.
10-11
13
Алгебра
Бевз Г.П.
7-9
14
Геометрія
Бевз Г.П.,
БевзВ.Г., Владімірова Н.Г.
7-9
15
Алгебра
За ред.
Мальованого Ю.І.
8
16
Алгебра
Кравчук В.Р., Підручна М.В., Янченко Г.М
8
17
Алгебра
Кравчук В.Р., Підручна М.В., Янченко Г.М
9
18
Алгебра
За ред.
Мальованого Ю.І.
9
19
Геометрія (підручник для шкіл з поглибленим вивченням математики)

Бурда М.І., Савченко Л.М.
8-9
20
Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри
За ред.
Сліпкань З.І.
9
21
Алгебра і початки аналізу
Шкіль М.І., Слєпкань З.І., Дубинчук О.С.
10,11, 10-11
22
Алгебра і початки аналізу (підручник для шкіл з поглибленим вивченням математики)
Шкіль М.І., Колесник Т.В., Хмара Т.М.
10
23
Геометрія (підручник для шкіл з поглибленим вивченням математики)
Бевз Г.П.
10-11
24
Математика                       (підручник для шкіл гуманітарного профілю)



Бурда М.І., Дубинчук О.С., Мальований Ю.І.
10-11
25
Математика                        (підручник для шкіл гуманітарного профілю)
Бевз Г.П.
10-11
26
Алгебра та початки аналізу (підручник для шкіл з поглибленим вивченням математики)


Шкіль М.І., Колесник Т.В., Хмара Т.М.
11
27
Збірник завдань для державної підсумкової атестації.  Алгебра і початки аналізу. Геометрія.
За ред.
Сліпкань З.І.
11
28
Алгебра та початки аналізу
Афанасьєва О.М. та ін.
10
29
Геометрія
Тадєєв В.О.
10
30
Геометрія (підручник для шкіл, класів технічного профілю)
Афанасьєва О.М. та ін.
10-11


Немає коментарів: