Рельєф.
Заповнення силуетної форми рівновисоким декором. «У гостях у Нептуна»
Мета:
ознайомлювати зі скульптурою як видом образотворчого мистецтва, з поняттям;
закріплювати навички роботи з пластичними матеріалами; навички основних видів
ліплення; формувати вміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси
напівоб'ємної форми; розвивати вміння передавати свої почуття, емоції, настрій
скульптурними засобами; дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття
навколишнього світу, екологічну культуру.
Обладнання: презентація, зразки дитячих робіт, дошка для
ліплення, пластилін, стеки, картон, серветки.
Тип: комбінований урок.
ХІД
УРОКУ
I.
Організаційна
частина.
Встаньте,
діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий день!»
II.
Повідомлення
теми і завдань уроку.
Технологія
«Передбачення»
- Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і
спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою
сьогоднішнього уроку.
З нього
вода не п'ється,
Тому що не смачна -
І гірка і солона.
Кругом вода,
А з питвом біда.
Хто знає, де це буває? (На морі)
Тому що не смачна -
І гірка і солона.
Кругом вода,
А з питвом біда.
Хто знає, де це буває? (На морі)
-
Хто володар моря? (Нептун)
(Вивішується малюнок із зображенням Нептуна.)
— Сьогодні ми поринемо у морські простори,
познайомимося з мешканцями моря, знову
станемо скульпторами. Тому тема нашого уроку
«У гостях у Нептуна».
III. Робота над темою уроку.
1. Вступна бесіда.
—
Панує над морями Нептун, і хвилі моря слухаються найменшого
поруху його руки, озброєної грізним тризубцем. А глибоко в безодні моря
стоїть чудовий палац, в якому і живе Нептун. Дочки Нептуна — Русалки — весело хлюпочуться в хвилях моря, сяючи своєю божественною вродою. А ще у царстві Нептуна є безліч різноманітних рибок.
поруху його руки, озброєної грізним тризубцем. А глибоко в безодні моря
стоїть чудовий палац, в якому і живе Нептун. Дочки Нептуна — Русалки — весело хлюпочуться в хвилях моря, сяючи своєю божественною вродою. А ще у царстві Нептуна є безліч різноманітних рибок.
Мешканці
підводного царства — найяскравіше забарвлені істоти в світі. У переповнених
сонячним промінням водах теплих тропічних морів вони грають усіма барвами веселки.
(Звучить запис музики.)
Діти,
заплющить на кілька хвилин очі і уявіть собі, що ви потрапили
у підводне царство. Перед вами замок Нептуна. В заростях водоростей
і схожих на казкові дерева коралових рифів плавають яскраві, неначе метелики, риби. Та й назви у них дивовижні: арлекін, мавританський ідол,
риба-клоун, електричний скат, риба-меч, морський їжак. Поважно пересувається, хизуючись своєю красою, неначе перський хан, велетенський восьминіг. Трохи далі граційно виграє прозорими щупальцями тендітна медуза. До речі, чи знаєте ви, що найбільша зі знайдених в океані медуза була понад два метри завбільшки, а довжина щупалець дорівнювала 36,5 метра! А це що за дивні створіння?! Так, це завмерли морські коники, наче варта, що стоїть на чатах.
у підводне царство. Перед вами замок Нептуна. В заростях водоростей
і схожих на казкові дерева коралових рифів плавають яскраві, неначе метелики, риби. Та й назви у них дивовижні: арлекін, мавританський ідол,
риба-клоун, електричний скат, риба-меч, морський їжак. Поважно пересувається, хизуючись своєю красою, неначе перський хан, велетенський восьминіг. Трохи далі граційно виграє прозорими щупальцями тендітна медуза. До речі, чи знаєте ви, що найбільша зі знайдених в океані медуза була понад два метри завбільшки, а довжина щупалець дорівнювала 36,5 метра! А це що за дивні створіння?! Так, це завмерли морські коники, наче варта, що стоїть на чатах.
А
тепер опустимося на самісіньке дно. Тут скрізь вештаються чорні морські їжаки,
поруч спочивають морські зірки та їх близькі родичі
— ламані
зірки. Свою назву вони отримали не випадково: коли на
них нападає хижак і хапає за один із променів, вони відразу позбавляються цього
променя — він легко відламується, і зірки встигають втекти від нападника. В
разі потреби вони можуть залишити ворогові навіть усі п’ять променів, а потім
знов їх відростити. Яскраві червоні й сині морські зірки прикрашають дно, наче
справжні квіти.
А
ось і морська камбала. Живе вона завжди на дні моря. Лежачи, поглядає
вверх — чи не пливе до неї здобич. Для того, щоб бути непомітною, камбала
змінює своє забарвлення: на жовтому піску вона стає жовтою; затаїться на
темному фоні — і сама потемніє, а на кольорових камінцях — і сама стає
кольоровою.
Серед
водоростей пропливла довга і тоненька рибка. Хвостик гострий,
носик гострий. Тому назвали її рибою-голкою. Хоча і “голка”, а вколоти
нікого не може — занадто м’яка.
носик гострий. Тому назвали її рибою-голкою. Хоча і “голка”, а вколоти
нікого не може — занадто м’яка.
А морський півник
кукурікати не вміє, проте назву отримав свою за те,
що розфарбований він так яскраво, як справжній півень. У підводному царстві мешкає ще безліч різноманітних риб. А які з них відомі вам? Що
цікавого про них ви можете розповісти? (Діти діляться своїми враженнями.)
що розфарбований він так яскраво, як справжній півень. У підводному царстві мешкає ще безліч різноманітних риб. А які з них відомі вам? Що
цікавого про них ви можете розповісти? (Діти діляться своїми враженнями.)
Перегляд
ілюстрацій із зображенням морських риб.
2. Ознайомлення
з видами рельєфів.
На
відміну від живопису і графіки, твори скульптури об’ємні. Скульптуру можна
споглядати, можна обійти навкруги, подивитись на неї з різних боків. Така
скульптура називається круглою. Але, крім круглої скульптури, є скульптура
рельєфна. Це скульптура, пов’язана з площиною, вона ніби виступає з неї. Рельєф
не можна обійти навкруги. Він розрахований на огляд з однієї точки. У свою
чергу рельєф поділяється на барельєф, контррельєф і горельєф.
Якщо
зображуваний предмет виступає із площини наполовину свого
об’єму, то це — барельєф.
об’єму, то це — барельєф.
Якщо в рельєфі предмет виступає більше,
ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури, його
називають горельєфом.
Рельєф,
у якому на площині вирізано контури предмета, називається
контррельєфом.
контррельєфом.
Фізкультхвилинка
3. Поетапне
виконання рельєфу вчителем.
— Сьогодні
ми знову станемо скульпторами. Працювати будемо у техніці рельєфу. Для цього
приготуйте квадратну картонну основу. Але перш ніж ми розпочнемо
ліплення, згадайте основні правила і прийоми роботи з пластиліном.
(Учитель
нагадує учням правила роботи та техніку безпеки, основні прийоми ліплення
(розкочування, скачування, сплющування, защипування, прищипування, вдавлювання)
і пропонує учням показати долоньками, як вони виконуються.)
Риби
— чудовий сюжет для рельєфу. Подивіться на рибу уважно і ви побачите, що всі
лінії, що утворюють її форму, плавні та м'які. Викладіть пластилінові ковбаски
по контуру рибки, потім заповніть поверхню всередині форми кульками пластиліну
і вирівняйте стекою. Прикрасьте рибу методом відбитка або послідовним
примазуванням круглих лусочок, рухаючись від хвоста до голови.
Та
яке ж підводне царство без водоростей? Їх виготовляють так: розкачуємо
пластилін ковбаскою (робіть їх довші і коротші — водорості ж бо різної висоти);
розплющуємо ковбаски і робимо стекою глибокі риски з обох боків. З різних
шматочків пластиліну можна зробити камінці круглої та овальної форми. Після
закінчення все це розміщуємо на картонній основі.
4. Практична
діяльність учнів.
5. Бесіда
про бережливе ставлення до навколишнього середовища.
— Справу зроблено,
можна й перепочити. Пропоную вам, діти, поміркувати над тим, як ми повинні
поводити себе, аби зберегти даровані нам природою багатства.
(Відпочиваючи
на березі водойм, можемо й повинні дотримуватися певних правил: не забруднювати
їх, не смітити на березі тощо.)
IV. Підсумок уроку.
Після виконання роботи відбувається
обговорення учнівських робіт. Із готових рельєфів створюють виставку робіт «Підводні
казки».
Немає коментарів:
Дописати коментар