вівторок, 30 грудня 2014 р.

Конспект уроку образотворче мистецтво 2 клас тема: Рельєф. Заповнення силуетної форми рівновисоким декором. «У гостях у Нептуна»

Рельєф. Заповнення силуетної фор­ми рівновисоким декором. «У гостях у Нептуна»
Мета: ознайомлювати зі скульптурою як видом образотворчого мистецтва, з поняттям; закріплювати навички роботи з пластичними матеріалами; навички основних видів ліплення; формувати вміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси напівоб'ємної форми; розвивати вміння передавати свої почуття, емоції, настрій скульптурними засобами; дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, екологічну культуру.
Обладнання: презентація, зразки дитячих робіт, дошка для ліплення, пластилін, стеки, картон, серветки.
Тип: комбінований урок.

ХІД УРОКУ
I.           Організаційна частина.
  Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий день!»
II.        Повідомлення теми і завдань уроку.
      Технологія «Передбачення»
- Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.
  З нього вода не п'ється,
  Тому що не смачна -
  І гірка і солона.
  Кругом вода,
  А з питвом біда.
  Хто знає, де це буває? (На морі)
- Хто володар моря? (Нептун)
 (Вивішується малюнок із зображенням Нептуна.)
Сьогодні ми поринемо у морські простори, познайомимося з мешканцями моря, знову станемо скульпторами. Тому тема нашого уроку «У гостях у Нептуна».
III.    Робота над темою уроку.
1. Вступна бесіда.
— Панує над морями Нептун, і хвилі моря слухаються найменшого
поруху його руки, озброєної грізним тризубцем. А глибоко в безодні моря
стоїть чудовий палац, в якому і живе Нептун. Дочки Нептуна — Русалки — весело хлюпочуться в хвилях моря, сяючи своєю божественною вродою. А ще у царстві Нептуна є безліч різноманітних рибок.
Мешканці підводного царства — найяскравіше забарвлені істоти в світі. У переповнених сонячним промінням водах теплих тропічних морів вони грають усіма барвами веселки. (Звучить запис музики.)
Діти, заплющить на кілька хвилин очі і уявіть собі, що ви потрапили
у підводне царство. Перед вами замок Нептуна. В заростях водоростей
і схожих на казкові дерева коралових рифів плавають яскраві, неначе метелики, риби. Та й назви у них дивовижні: арлекін, мавританський ідол,
риба-клоун, електричний скат, риба-меч, морський їжак. Поважно пересувається, хизуючись своєю красою, неначе перський хан, велетенський
восьминіг. Трохи далі граційно виграє прозорими щупальцями тендітна медуза. До речі, чи знаєте ви, що найбільша зі знайдених в океані медуза була понад два метри завбільшки, а довжина щупалець дорівнювала 36,5 метра! А це що за дивні створіння?! Так, це завмерли морські коники, наче варта, що стоїть на чатах.
А тепер опустимося на самісіньке дно. Тут скрізь вештаються чорні морські їжаки, поруч спочивають морські зірки та їх близькі родичі — ламані зірки. Свою назву вони отримали не випадково: коли на них нападає хижак і хапає за один із променів, вони відразу позбавляються цього променя — він легко відламується, і зірки встигають втекти від нападника. В разі потреби вони можуть залишити ворогові навіть усі п’ять променів, а потім знов їх відростити. Яскраві червоні й сині морські зірки прикрашають дно, наче справжні квіти.
А ось і морська камбала. Живе вона завжди на дні моря. Лежачи, поглядає вверх — чи не пливе до неї здобич. Для того, щоб бути непомітною, камбала змінює своє забарвлення: на жовтому піску вона стає жовтою; затаїться на темному фоні — і сама потемніє, а на кольорових камінцях — і сама стає кольоровою.
Серед водоростей пропливла довга і тоненька рибка. Хвостик гострий,
носик гострий. Тому назвали її
рибою-голкою. Хоча і “голка”, а вколоти
нікого не може — занадто м’яка.
    А морський півник кукурікати не вміє, проте назву отримав свою за те,
що розфарбований він так яскраво, як справжній півень. У підводному царстві мешкає ще безліч різноманітних риб. А які з них відомі вам? Що
цікавого про них ви можете розповісти? (Діти діляться своїми враженнями.)
Перегляд ілюстрацій із зображенням морських риб.
2.  Ознайомлення з видами рельєфів.
На відміну від живопису і графіки, твори скульптури об’ємні. Скульптуру можна споглядати, можна обійти навкруги, подивитись на неї з різних боків. Така скульптура називається круглою. Але, крім круглої скульптури, є скульптура рельєфна. Це скульптура, пов’язана з площиною, вона ніби виступає з неї. Рельєф не можна обійти навкруги. Він розрахований на огляд з однієї точки. У свою чергу рельєф поділяється на барельєф, контррельєф і горельєф.
Якщо зображуваний предмет виступає із площини наполовину свого
об’єму, то це — барельєф.
     Якщо в рельєфі предмет виступає більше, ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури, його називають горельєфом.
Рельєф, у якому на площині вирізано контури предмета, називається
контррельєфом.
Фізкультхвилинка
3.  Поетапне виконання рельєфу вчителем.
Сьогодні ми знову станемо скульпторами. Працювати будемо у техніці рельєфу. Для цього приготуйте квадратну картонну основу. Але перш ніж ми розпочнемо ліплення, згадайте основні правила і прийоми роботи з пластиліном.
(Учитель нагадує учням правила роботи та техніку безпеки, основні прийоми ліплення (розкочування, скачування, сплющування, защипування, прищипування, вдавлювання) і пропонує учням показати долоньками, як вони виконуються.)
Риби — чудовий сюжет для рельєфу. Подивіться на рибу уважно і ви побачите, що всі лінії, що утворюють її форму, плавні та м'які. Викладіть пластилінові ковбаски по контуру рибки, потім заповніть поверхню всередині форми кульками пластиліну і вирівняйте стекою. Прикрасьте рибу методом відбитка або послідовним примазуванням круглих лусочок, рухаючись від хвоста до голови.
Та яке ж підводне царство без водоростей? Їх виготовляють так: розкачуємо пластилін ковбаскою (робіть їх довші і коротші — водорості ж бо різної висоти); розплющуємо ковбаски і робимо стекою глибокі риски з обох боків. З різних шматочків пластиліну можна зробити камінці круглої та овальної форми. Після закінчення все це розміщуємо на картонній основі.
C:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\Fine.SSR11\media\image1.jpeg




4.  Практична діяльність учнів.
5.  Бесіда про бережливе ставлення до навколишнього середовища.
— Справу зроблено, можна й перепочити. Пропоную вам, діти, поміркувати над тим, як ми повинні поводити себе, аби зберегти даровані нам природою багатства.
(Відпочиваючи на березі водойм, можемо й повинні дотримуватися певних правил: не забруднювати їх, не смітити на березі тощо.)
IV. Підсумок уроку.
         Після виконання роботи відбувається обговорення учнівських робіт. Із готових рельєфів створюють виставку робіт «Підводні казки».


Немає коментарів: