Урок 11. Тема. Щоб
їх зрозуміти, треба добре подумати. Влучні, мудрі вислови зі скриньки прислів’їв і приказок.
Мета. Формувати в учнів уявлення про прислів’я,
приказки як перлини усної народної творчості, в яких відображена народна
мудрість, як джерело увиразнення нашого мовлення. Навчати розкривати їх зміст,
сприймати узагальнено-метафоричний образ. Формувати вміння вибирати інтонацію
промовляння прислів’їв, приказок залежно від ситуації, ввести поняття тон
читання. Викликати в учнів бажання запам’ятовувати прислів’я, приказки,
використовувати їх у своєму мовленні.
Матеріал до уроку. Скринька прислів’їв і приказок;
А.Григорук, Влітку день годує рік; прислів’я- підручник; приказки, с.7-8
«Перлинки».
Тип уроку. Урок вивчення
прислів’їв, приказок
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання.
1.Загадати загадки. Клас ділиться
на дві групи: одна група загадує, друга відгадує. Потім міняються ролями.
2. Робота в групах. Скласти усну
розповідь, вплітаючи у сюжет загадки (за поданим початком на с.6 «Перлинки»
3.Виразне читання оповідання І.Сенченка «За лісом…»
І етап «До читання»
1. Вправи з таблицями №3,4.
2. Оголошення теми. Читання
віршованих рядків Д.Білоуса про мислення
народу, пошук у вірші прислів’я, розкриття його змісту.
ІІ етап “Під час читання”.
1.Читання інформації від жар-птиці : що таке прислів’я,
приказка. Розвиваємо думку далі: З чим порівнюється слово? А чим відрізняється
слово від горобця? (Впіймати можна будь-яку пташку, тому можна було б назвати у
прислів’ї не обов’язково горобця. Але ця пташка весь час поруч з людиною,
найбільш відома, може залетіти у приміщення.)
-
Яким може бути слово? (Добрим,
злим; можна щось пообіцяти, сказавши “так”; можна відмовити; словом можна образити,
розгнівити, принизити; окрилити.)
“Мудре,
добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне приносить
біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу й
безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і
сльозу, породити віру в людину і заронити зневіру, надихнути на працю і скувати
сили душі. Зле, невдале, просто кажучи, нерозумне слово може образити,
приголомшити людину” (В. Сухомлинський).
-
З якими словами треба бути
обережним? Що треба робити спочатку: подумати чи сказати? Чи не було таких
випадків у вашому житті, що ви сказали, а потім передумали? Чи можна вмить
забути сказане?
-
У якому випадку доречним буде
прислів’я “Слово не горобець, вилетить – не впіймаєш”?
У такій послідовності учні міркують над
змістом кожного прислів’я, приказки.
2.Перше прислів’я. Посієш вчасно-вродить
рясно. Народна мудрість застерігає від зволікань у вирішенні справ, все треба
робити вчасно. Як буває у житті. Прийшла весна, сіємо у садимо у теплу вологу
землю.Є надія на гарний врожай. Але ж сіються і знання, і починаються справи.
Не прочитав книжку у другому класі,
спеціально написану для тебе, звідки чекати врожаю?
3.Друге
прислів’я застерігає від поспішності, необдуманих кроків тощо. Поспішиш – людей
насмішиш.
Інтонування
прислів’їв і приказок. Уведення поняття тон
(таблицю використовувати на наступних
уроках):
Тон –
веселий;
сумний;
бадьорий;
спокійний……
1.
Читання висновку на жовтій
плашці.
-
Голосом можемо передати настрій: радість, сум, захоплення, невдоволення,
розчарування. Можемо не бачити людину, тільки чути, і за голосом визначати її
стан. Кажуть, у голосі звучить радість, бринить сум, або під час розмови
відзначають: “Мені подобається твій радісний тон”. У голосі можуть звучати
застереження, насмішка, докір.
Вчитель
задає ситуації (родина рада, що ти все робиш обдумано; бабуся радить вдумливо
вибирати друзів; ти з захопленням розповідаєш про нового друга, але дідусь
хоче, щоб ти і старих друзів не забував).
5.Після
розкриття змісту прислів’їв, приказок учні працюють у парах, групах, складають
діалог, в якому використовують прислів’я і приказки, оповідання.
6.
Словникова робота. Підготовка до правильного читання вірша (робота в
зошиті; 5,6 завдання, с.13).
7.Читання
вчителем вірша А.Григорука «Влітку день годує рік» Обмін враженнями.
7.Читання
вірша учнями мовчки. Учні знаходять прислів’я, розкривають його зміст,
придумують свої ситуації про значення своєчасного виконання важливих справ;
розглядають малюнки (як курятка
дивляться на серп і ціпи, озвучують їх: годі вам ледарювати - час у полі жито
жати; годі байдики вам бити-треба просо молотити.
8.
Виразне читання вірша ( передача голосом прохання, повчання, кукурікання
півника).
9. Відповіді на запитання після тексту.
(Під час роботи дітей з текстом привернути
їхню увагу до багатства української мови: скільки можна сказати влучних
висловів щодо одного випадку).
10.Пригадування
пісні «Два півники», порівняння змісту (півники горох молотили, а тут просо;
працювали дорослі і малі, а тут до праці припрошують малих курточок. Вчитель на
дошці під час читання малює круги Ейлера, записує у перетині спільне.
ІІІ етап “Після читання”.
1.Самостійно
виконати завдання в зошиті(с.11-12). За роботу виставити бали.
2.Пригадати
прислів’я, приказки, які запам’яталися
на уроці.
·
Вибрати прислів’я.Скласти
оповідання, основну думку якого можна виразити прислів’ям.
Домашнє завдання.
Записати
прислів’я, які використовують у мовленні члени сім’ї.
Скласти
прислів’я і коротку розповідь ( с.7-8»Перлинки)».
Немає коментарів:
Дописати коментар