Тема уроку: Історія як наука. Українські вчені – історики
Мета:
учити дітей висловлювати власне ставлення до навчального предмету,
розкрити зміст поняття «історія», «історичні джерела»;
охарактеризувати процес становлення перетворення історії на науку і розкрити роль істориків у дослідження минулого нашої країни і світу; розвивати вміння працювати з підручником, як джерелом інформації, складати текстові таблиці;
виховувати інтерес до історії як науки
Обладнання: підручники, портрети вчених – істориків ( М. Грушевський, В. Хвойка, Геродот), схеми, презентація, комп’ютер
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Сьогодні ви розпочинаєте вивчення нового для вас предмета, який називається «історія». Предмет для вас новий, але слово, я сподіваюся, ви чули у своєму житті не раз. Давайте спробуємо назвати свої асоціації, коли чуємо слово «історія». Скажіть, на яких уроках у початковій школі вам траплялося слово «історія»?
Діти називають свої асоціації, вчитель записує їх на дошці.(слайд 3)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу: постановка теми і мети уроку.
План:
1. Історія як наука.
2. Історичні джерела.
3. Хто такі історики.
Історія не тільки цікава, але й одна з найскладніших наук. А допоможе нам у вивчення історії підручник. Пропоную учням ознайомитись з підручником, його умовними позначками і структурою.
Наш підручник складається з 3 розділів. В кінці вивчення кожного розділу ми будемо закріплювати вивчений матеріал і перевіряти знання, які ви отримали на попередніх уроках. Це будуть уроки узагальнення та тематичного оцінювання. Як ви вже мабуть звернули увагу в кожному розділі є практичні роботи. На практичних уроках ми будемо працювати з різними джерелами інформації - текстовими матеріалами, інтернет – ресурсами, місцевими історичними памятками, які будемо оглядати під час екскурсій. В кожному параграфі є умовні позначки, завдання, які потрібно виконати на початку уроку, завдання, які виконуються під час або після прочитання пункту параграфа; зав ждання для самостійної роботи і домашнє завдання. Ще вміщено рубрику для допитливих та рубрика історична мозаїка.
1. Історія як наука
Словникова робота:
Історія - наука, яка вивчає минуле людства. Слово «історія» з грецької означає «дослідження», «повідомлення», «оповідь про події». Історію називають вчителькою життя.
(Учитель пропонує учням висловити свої думки про те, як вони розуміють цей вислів.)
Як ви гадаєте, з якої події починається вивчення історії? (поява перших людей)
Чому саме поява перших людей стала початком нової науки?
Разом з учнями вчитель заповнює таблицю
Історія
завжди пов`язана з людьми
вивчає діяльність людей
вивчає минуле людства
2. Історичні джерела
Що до помагає вченим історикам досліджувати минулі події? (учні називають різні предмети – зброю, легенди, книги, листи, одяг і т.д)
Всі ці речі в історії називаються історичними джерелами.
Робота над поняттям:
Історичні джерела - будь-які засоби інформації, які безпосередньо відображають історичний процес і дають можливість вивчати минуле людського суспільства.
Історичні джерела
- усні
- писемні
- речові
Історія відповідає на запитання: Де? Коли? Як жили? Що робили люди? Людство не може жити без пам’яті. І ця пам’ять допомагає нам зрозуміти, звідки людина родом, чому так розуміє навколишній світ. Першими збирачами розповідей про минуле були мандрівні співці. Вони часто подорожували і в своїх піснях прославляли події, свідками яких були вони самі або про які дізналися від інших. Оскільки писемності тоді не було, то ці відомості до нас дійшли в усній формі, передавались вони з покоління в покоління. Ці твори увійшли до усної народної творчості.
Робота з підручником:
Опрацювати розділ «Історична мозаїка» ст.11 і скласти іменний покажчик богів.
Перевірка виконання завдання.
Згодом люди почали записувати відомості про події. Значна частина цих записів до нас дійшла у вигляді літописів, мемуарів, листів. Поступово писемні відомості про минуле нагромаджувались,збільшувались і систематизувались. З них виникла окрема галузь знань – історична наука.
Інша частина сторичних джерел – це речі, які залишили після себе люди. Досліджують ці речі археологи, а наука, яка їх вивчає називається археологія.
Сьогодні історія вивчає різні події та періоди минулого, вивчає минуле окремих сіл, міст, країн і людства в цілому та життя визначних людей. Крім того історія вивчає і розвиток культури, різних галузей науки.
3. Хто такі історики
Людей, які вивчає минуле називають істориками. «Батьком історії» вважають Геродота, який подорожуючи країнами стародавнього світу, записував побачене і розповіді учасників різних подій. Свої розповіді він назвав «історіями». Всі його записи були складені у 9 книг і містять опис історії держав стародавнього світу – Греції, Єгипту, Вавилонії і ін. Саме завдяки «Історії» Геродота ми можемо дізнатися про стародавні держави,пам’ятки культури, війни і інші події, відомості про які не збереглися до нашого часу.
Самостійна робота: опрацювати п 3 § 1. Читаючи текст виписати імена учених – істориків і що вони досліджували.
Вчений - історик Його праця
Геродот 9 т. «Історій»
Нестор Літопис «Повість минулих літ»
Вікентій Хвойка Дослідження трипільської культури
Борис Мозолевський Дослідження життя стародавніх скіфів
Михайло Грушевський 10 – томна «Історія України – Русі».
IV. Закріплення вивченого матеріалу: історичний диктант (усний)
1. Історія – це…(наука про минуле людства)
2. Люди, які вивчають історію називаються (істориками)
3. «Батько історії» вважають … (Геродота)
4. Писемні джерела, які описували події рік за роком - це …(літописи)
5. Літопис «Повість минулих літ» написав … (Нестор)
6. Михайло Грушевський написав … (Історія України – Русі)
7. Трипільську культуру досліджував … (археолог Вікентій Хвойка)
8. Борис Мозолевський вивчав … (життя скіфів)
V. Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 1
2. Виконати письмово завдання 2 підручника (ст.11)
Немає коментарів:
Дописати коментар