неділя, 17 липня 2016 р.

Конспект уроку з історії України 5 клас Тема: Речові історичні джерела. Музеї

Тема уроку: Речові історичні джерела. Музеї (слайд 1).
Мета: 
пояснити, яку роль в дослідженні минулого відіграють речові історичні джерела; 
ознайомити учнів із працею археологів та їх відкриттями; 
формувати навички використання розповіді учителя і підручника, як джерел знань;
 виховувати шанобливе ставлення до минулого.
Обладнання: ілюстрації підручника, роздатковий матеріал, підручник, презентація.
Тип уроку: комбінований


Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань: 
Уявiть, що хтось iз ваших родичiв або друзiв поцiкавився,  що таке фольклор і яку роль фольклор. Як ви йому це поясните?
Перевірка виконання домашнього завдання (аналіз прислів’їв і приказок)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу: постановка теми  уроку. 
План уроку:  (слайд 2)
1. Археологія як наука.
2. Як працюють археологи. 
3. Де зберігаються речові джерела. 
Відгадайте загадку (слайд 3)
Щоб історію писати, треба так багато знати:
І літопис прочитати, що монах давно писав.
Документи повивчати, ті, що князь колись складав,
І послухати легенди, давні вірші і казки.
Сиві думи, що складались всім народом залюбки,
Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття.
Дивний одяг, що носили наші предки за життя.
Все зробив історик вправно, все читав і розглядав 
І завзято та докладно нам історію писав. 
Що ж йому допомогло? Історичне... (джерело).
На які види поділяються історичні джерела?(слайд 4)
Як історичні джерела ми вивчали?
Вкажіть, до якої групи джерел відносять речі, зображені на малюнках. 
1. Археологія як наука.
  Вивчати минуле iсторикам допомагають слiди життя, залишенi людьми, якi вiдшукують археологи. (слайд 5)
Археологія - наука, що вивчає історичне минуле людства на основі речових пам'яток. Термін "археологія" вперше використав давньогрецький філософ Платон (427-347 рр. до н.е.), маючи на увазі взагалі науку про стародавність ("архайос" - стародавній, "логос" - наука, слово). (слайд 5) 
   Вся історія народів, що передувала появі писемності, може бути вивчена лише за речовими пам'ятками. Враховуючи, що люди існують на нашій планеті близько 3 млн. років, дописемна історія, або, як її називають західні дослідники, передісторія, складає в цілому 99 % історії людства. Іншими словами, більша частина історії людства досліджується лише за археологічними даними, і лише незначна частина - за писемними джерелами.   
    Але речові пам'ятки на відміну від писемних не містять прямої розповіді про історичні події, і засновані на них висновки - результат наукової реконструкції.
Про археологію говорять, що це наука, «озброєна лопатою». Як ви гадаєте, чому? (слайд 6) 
  Мабуть, ви замислювалися над тим, як опиняються глибоко під землею речi, якими користувалися люди. Уявiть, що дуже давно слов’янське поселення оточили вороги. Хто встиг залиши поселення, свої речi вони забрали або сховали, розраховуючи повернутися. Пiсля запеклої боротьби вороги захопили поселення.  Бiльшiсть споруд було зруйновано, їхнiх мешканцiв убито, а  інших забрано у полон. Минали роки. Залишене поселення з часом остаточно зруйнувалося, вкрилося пилом. Пригадайте як часто доводиться вдома витирати пил з речей. Скiльки ж пилу вкрили речi, залишенi людьми 2 тис. рокiв тому? Отже, пiд великим шаром грунту можуть опинитися рiзноманiтнi речi. 
2. Як працюють археологи. 
   Для того, щоб не зiпсувати речi, якi протягом столiть знаходилися у землi археологам доводиться дiяти дуже обережно. Тому вони дотримуються спецiальних правил.
Самостiйна робота:  прочитайте текст підручника О. І. Пометун,  І.А.Костюк  ( ст. 29) і дайте відповіді на запитання.
На якi етапи подiляється праця археологiв?
Як ви вважаєте, праця археологiв є, важкою чи легкою? Пояснiть, чому?
Який етап роботи археологiв зображено на малюнку?
Опишіть зображене на iлюстрацiї. Чим займається археолог?
Придумайте власну назву до ілюстрацiї.
    Археологiчними дослiдженнями захоплювалося чимало українцiв. Видатний український поет Тарас Шевченко, подорожуючи Україною, взяв участь у створеннi Програми эбереження iсторичних пам’яток Криму, зафiксував чимало стародавнiх курганiв, пам’яток козацької слави, серед яких руїни столиці Української козацької держави -  Чигирина. Йому належать слова: «Люблю археологiю - таємничу матiр історії». (слайд 9 -10)
Помiркуйте, чому Шевченко вважав археологiю матiр’ю iсторiї?
  Українськi археологи здобули визнання у свiтi завдяки зробленим важливим вiдкриттям. Чимало археологiчних пам’яток відшукав Вiкентiй Хвойка (слайд 11). Одним з них стала знахiдка поселень так званих трипiльцiв. Якою була самоназва цього давнього народу, що заселяв значну територiю мiж Днiпром та Днiстром (робота з картою) — невiдомо. 
  Так їх стали називати за назвою села Трипiлля на Київщині. У 1896р. археолог розкопав першi поселення цього народу (слайд 12). Вiкентiй Хвойка був одним iз засновникiв Київського міського музею старожитностей мистецтва (сучаснi Нацiональний музей iсторiї України і Нацiональнiй художнiй музей) (слайд 13).  Протягом багатьох  рокiв працював у ньому завiдувачем вiддiлу археології.  Вшановуючи пам’ять видатного українського археолога, його iм’ям у 1962 р. назвали одну з вулиць Києва. Вона розташована поблизу Кирилівської стоянки первiсних людей, яку вiн дослiджував.
Пiзнавальне завдання (слайд 14).  
Уявiть, що ви археолог,  який зробив сенсацiйне вiдкриття: розкопав рештки дуже давнього людського поселення. З’ясуйте за знайденими рештками, яким було життя мешканцiв цього поселення, чим вони займалися.
3.  Де зберігаються речові джерела. 
    Після виконання завдання, роблю висновок, що знайдені рештки потрібно зберігати для нащадків, зробити можливим огляд їх усіма бажаючими. 
         Для цього в різних країнах створюються історичні музеї. Національний музей історії у Києві зберігає найбільшу кількість пам’яток нашого минулого.
Хто з вас був у краєзнавчому музеї?
Що ви там бачили?
А що означає слово «музей»?
 Словникова робота (слайд 15)  
  Музей (гр. muséion — місце, присвячене музам, храм муз,) – місце, де зберігаються речові історичні пам’ятки. Перший музей – Дім муз – був заснований у Александрії Єгипетській більше 2000 тис. р. назад. 
? Хто працює у музеї?
? Чим займаються екскурсоводи?
? Що таке реставрація?
       Перший музей старожитностей в Україні  було засновано у 1810 р. у Феодосії. (слайд 16)  Більшість його експонатів склали твори мистецтва, подаровані місцевими колекціонерами. Найбільшим у нашій державі є Музей народної архітектури в с. Пирогове  під Києвом (слайд 17).  На площ в 150 га розміщено понад 300 пам’яток народної архітектури з усіх регіонів України.  
      В Україні є дуже незвичні музеї: музей у катакомбах під Одесою (слайд 18), музей лісу на Закарпатті (слайд 19), музей однієї вулиці в Києві. «Найсолодшими» можна назвати музей цукру на Вінничині і музей бджільництва на Полтавщині (слайд 20).  
IV. Закріплення вивченого матеріалу: (слайд 21)  
Що таке археологія?
Яку роботу виконують археологи?
Хто першим відкрив поселення трипільців?
Чому цей народ отримав таку назву?
В яких установах зберігаються археологічні пам’ятки?
V. Домашнє завдання: (слайд 22)  
1. Опрацювати § 4
2. Скласти розповідь про один день роботи археолога.

Немає коментарів: