Біологія 9 клас Дата_____________
Тема: сприйняття світла, кольору. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої
плями на сітківці ока.
Мета: поглибити знання про будову і функції
органа зору на прикладі взаємозв’язку будови і функції; сформувати поняття про
фоторецептори; сприйняття кольору, простору, ілюзії зору; розвивати вміння
порівнювати, виділяти головне в матеріалі; виховувати здоровий спосіб життя
Обладнання: таблиця «Орган зору», зошит для лабораторних робіт, підручник
Тип уроку: комбінований
Хід роботи
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація навчальної
діяльності.
Біологічний диктант.
1. Очне яблуко має такі оболонки...
2. Зовнішня білкова оболонка називається...
3. У передній частині вона
переходить у прозору...
4. Райдужна оболонка у центрі
містить отвір...
5. Порожнина ока позаду
кришталика заповнена желеподібною масою...
6. Змінює свою кривизну...
7. Складається із
світлочутливих клітин — колбочок і паличок...
8. Судинна оболонка ока
складається з...
9. Місце утворення зображення
предмета...
10. Здатність ока
пристосовуватися до ясного бачення предметів, що знаходяться на різній
відстані...
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Робота
нашого організму, психологічний стан залежить від емоцій. На самопочуття і
настрій людини впливає колір. Коли людина втомлена, вона інстинктивно
намагається потрапити в оптимальне для неї середовище — до зеленого лісу,
блакитної води, жовтого піску. Лікарі середньовіччя вірили в магічну силу
деяких кольорів, намагалися лікувати хворих кольоротерапією.
- Як же людське око сприймає кольори?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Сприйняття світла.
а) Особливості будови
сітківки, функція фоторецепторів. (Розповідь вчителя з використанням таблиці);
б) Жовта пляма. Сліпа пляма.
Бесіда.
— Чи рівномірно розміщені на
сітківці палички і колбочки?
— Що таке жовта пляма?
— Чи є на сітківці місце, що
зовсім позбавлене рецепторів?
— Чи чутливе воно до світла?
— Як називається це місце
сітківки?
в) Дослід Маріотта з виявлення
сліпої плями. (Розповідь вчителя).
2. Виявлення наявності сліпої плями на сітківці ока.
Виконання лабораторної роботи ( відповідно до
інструкції в зошиті)
3. Світлочутливі речовини фоторецепторів; роль вітаміну А для зору;
куряча сліпота. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
Продукти,
в яких міститься вітамін А: свіжі абрикоси, кавуни, капуста броколі, зелень
гірчиці, кабачки, салат, морква, помідори, спаржа, гарбузи, шпинат, молоко,
печінка, яйця.
4. Сприйняття кольору. Порушення колірного зору. Дальтонізм.
(Розповідь вчителя. Повідомлення
учнів про дальтонізм.)
5. Вплив кольору на працездатність людини, настрій. (Повідомлення
учнів.)
Російський
учений В.Бехтєрєв досліджував вплив кольорів на швидкість нервових процесів.
Німецький поет Й.В. Гете писав про здатність кольору створювати настрій: жовтий
— веселить і бадьорить, зелений — заспокоює, синій — викликає смуток. Також
встановлено, що червоний колір втомлює, темно-сірий та чорний — викликають
сонливість, пригніченість.
У
сучасній медицині застосовують хромотерапію — лікування кольором.
6. Гострота зору. (
7. Сприйняття простору. Ілюзії зору.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.
Рольова гра
«У лікаря»
Один учень — лікар, інший —
пацієнт.
Завдання пацієнта правильно
сформулювати ознаки хвороби.
Завдання лікаря — визначити
описану хворобу і дати поради щодо її лікування (куряча сліпота, дальтонізм).
2. Бесіда
за запитаннями
- Чи має сліпа пляма фоторецептори?
- Які типи колбочок є в сітківці ока?
- Чого більше в сітківці ока – паличок чи
колбочок?
- Яке явище одержало назву « зіничного
рефлексу»?
V. Домашнє
завдання.
Опрацювати § 71.Відповісти на запитання до
параграфу.
Немає коментарів:
Дописати коментар