Біологія 9 клас Дата____________
Тема: функції сечовидільної системи.
Тема: функції сечовидільної системи.
Мета: продовжити знайомити учнів із будовою та функціями сечовидільної
системи
людини; дати характеристику процесам фільтрації та
реабсорбції; розвивати уміння порівнювати процеси життєдіяльності та функції організму
людини; уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до
власного організму та оточуючих людей
Тип уроку: комбінований
Обладнання: зошит,
підручник, таблиці.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Провести повторення
знань про будову органів сечовидільної системи.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання:
- Яка різниця між первинною та вторинною сечею? (де вони утворюються,
як вони утворюються, скільки утворюється первинної та вторинної, які речовини в
них наявні).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Утворення первинної і вторинної сечі
Розповідь учителя
Утворення сечі пов'язане із двома процесами
— фільтрицією та реабсорбцією. Реабсорбція — це зворотне всмоктування води й
розчинених у ній необхідних організму речовин, наприклад амінокислот, глюкози,
вітамінів, з первинної сечі в кров. Унаслідок фільтрації плазми крові з
капілярів мальпігієвого клубочка в порожнину капсули утворюється первинна сеча.
Для протікання цього процесу необхідна значна різниця тиску в судинах і
капсулі.
Через стінки судин не можуть пройти
формові елементи крові й білки, що містяться в плазмі крові, тому в первинній
сечі їх немає. В усьому іншому за своїм складом первинна сеча близька до складу
плазми крові. Зі добу в людини утворюється 150—180 літрів первинної сечі. Це означає, що весь об'єм
плазми крові фільтрується через нирки 50 - 60 разів за добу.
Унаслідок реабсорбції з первинної
сечі в кров повертається більша частини води та інших необхідних організму
речовин і утворюється вторинної сечі. У вторинній сечі немає, наприклад, цукру
й амінокислот, але значне підвищена концентрація шкідливих для організму
речовин. Концентрацій сечовини збільшується майже в 70 разів.
Вторинна сеча збирається в нирковій
мисці, по сечоводах надходить у сечовий міхур і потім виводиться з організму.
Упродовж дня людина виділяє 1,5 л вторинної сечі.
2. Сечовиділення
Розповідь учителя
Сечовиділення, або сечовипускання,— це
рефлекторний акт виведення сечі з організму людини. Сечоутворення відбувається
безупинно, тимчасом як виведення сечі з організму — періодично, у міру
заповнення сечового міхура (у здорової людини в середньому 4—6 разів на добу).
Витіканню сечі з міхура перешкоджають два кільцеві шари м'язових волокон:
внутрішній сфінктер із гладких м'язових волокон і зовнішній — із
поперечносмугастих. Коли тиск усередині міхура досягає певного значення (у
людини це відбувається при накопиченні в міхурі 300—350 мл сечі), подразнення
чутливих нервових закінчень механорецепторів, які розташовані в стінці міхура,
викликає позив до сечовиділення. При сечовиділенні рефлекторно розслаблюється
зовнішній сфінктер і скорочуються м'язи стінок міхура.
Сечовиділення регулюється нервовими
центрами спинного й головного мозку, що підпорядковані корі великих півкуль:
при наповненні сечового міхура в корі виникає збудження, що обумовлює позив до
сечовиділення.
3. Регуляція
діяльності нирок
Робота з підручником
Регуляція діяльності нирок
здійснюється за допомогою нейрогуморальних механізмів. Центр сечовиділення
розташований у крижовому відділі спинного мозку. До гуморальних чинників
регуляції діяльності нирок належить гормон задньої частки гіпофіза — вазопресин,
або антидіуретичний гормон, що зменшує сечовиділення шляхом посилення
зворотного всмоктування води, і гормон щитовидної залози тироксин, що підсилює
сечовиділення. Протилежну тироксину дію справляє гормон мозкової речовини
наднирковиків — адреналін.
4. Функції нирок
Розповідь учителя
Нирки виконують кілька функцій.
По-перше, вони служать головним органом виділення, забезпечуючи фільтрацію
плазми крові й виділення з організму надлишку води, неорганічних і органічних
речовин, продуктів азотистого обміну, сечовини, сечової кислоти. По-друге, вони
здійснюють регуляцію водного балансу за рахунок зміни об'єму виведеної із сечею
води. Нирки беруть участь у регуляції сталості осмотичного тиску рідин внутрішнього
середовища, утворюють і виділяють у кров фізіологічно активні речовини,
регулюють рівень артеріального тиску шляхом внутрішньої секреції Деяких
речовин..
V. Узагальнення та систематизація знань.
V. Узагальнення та систематизація знань.
- Питання для повторення та обговорення
- Як
утворюється первина і вторинна сеча?
- Чим
відрізняється вторинна і первинна сеча за своїм складом?
- У чому
полягають основні функції нирок?
- Як
здійснюється регуляція діяльності нирок?
2. Виконання біологічного диктанту.
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи
Немає коментарів:
Дописати коментар