Біологія 9 клас
Дата___________
Тема: будова і функції органів
дихання.
Мета : ознайомити учнів зі значенням
дихання як процесу, необхідного для
життя; пояснити різницю між зовнішнім і внутрішнім диханням, розглянути будову
і функції органів дихання, показати взаємозв’язок їх будови з функціями, що
виконуються; сприяти розвитку вміння виділяти основне з текстового матеріалу, висловлювати
думки і переконання; виховувати культуру поведінки і бережливе ставлення до
свого здоров’я.
Обладнання:
таблиці до теми, зошит, підручник, картки – завдання.
Тип
уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення
теми, мети
Учитель .Як пояснити вислів «Це нам потрібно як повітря»? (Учні
висловлюються).
Цей вислів виражає особливу потребу
організму в повітрі.
Ще давньогрецький філосов Анаксимен,
спостерігаючи за диханням тварин і людей, вважав повітря умовою і першопричиною життя.
Без повітря людина гине через декілька
хвилин.
Хоча деякі люди можуть затримувати
дихання на 3-4 хвилини, а інколи й до 6 хвилин, більш тривале кисневе
голодування призводить до смерті.
В організмі немає запасу, і тому він
повинен рівномірно надходити через органи дихання.
Діти, ні в якому разі не проводьте
експерименти над собою і вашими товаришами, щоб дізнатися, наскільки ви можете затамувати подих, - це
шкідливо для організму.
·
Чому нам потрібно
вивчати будову і функції органів дихання?
(Щоб знати,які органи належать до органів дихання, які
функції вони виконують, як пов’язані з іншими органами і системами, щоб знайти,
як здійснюється газообмін, щоб скласти іспит у 9 класі).
·
Чи маємо ми право
називати себе людиною розумною, якщо не будемо знати будову систем організму і
функції, які вони виконують?
III. Актуалізація
опорних знань, умінь і навичок.
Питання до
учнів
-
Чому дихання притаманне всім живим істотам?
-
Дайте визначення процесу дихання?
-
Яке біологічне значення кисню для організму людини?
Повідомлення
учнів.
·
Рослини, як і інші
живі істоти, дихають цілодобово. При цьому вони поглинають кисень і виділяють
вуглекислий газ. Переконатися в тому, що рослини дихають, можна на простому
досліді. У темне місце ставлять дві склянки: в одну налито чисту воду і
поставлено гілочку елодеї, а у другу налито прозору вапновану воду. Обидві
склянки накривають ковпаком. Через два -
три дні, подивившись на піддослідні рослини, можна побачити, що вапнована вода замутилася. Це свідчить про те, що рослина в темряві
виділяла вуглекислий газ, тобто дихала. Рослина дихає і на світлі. Корені також
дихають, тому, щоб рослини росли добре і розвивалися, землю у вазонах і на
грядках періодично треба розпушувати.
·
Хребетні тварини.
·
Риби. Органи дихання
– зябра. У дводишних кистеперих риб крім зябер є органи дихання повітряного
типу – мишкоподібні легені.
·
Земноводні. Дихають
атмосферним повітрям з допомогою легень і шкіри.
·
Плазуни. Дихальні
шляхи більш диференційовані, ніж у земноводних, - є довга трахея, яка
розгалужується на два бронхи, бронхи входять в легені. Збільшення дихальної
поверхні легень у плазунів пов’язане з відсутністю шкірного дихання.
·
Птахи. Органи
дихання – легені й тонкостінні повітряні мішки.
·
Ссавці. Органи дихання
– повітроносні шляхи і легені.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Пропоную вам таке поняття:
«дихання». Ваше завдання – підібрати все, що асоціативно з ним
пов’язане.
Будь – яке твердження, будь – яка ідея
для нас цінна…
Дихання.
·
Вдих.
·
Видих.
·
Акт вдиху і видиху.
·
Використання
організмом кисню
·
Виділення
вуглекислого газу.
·
Легені.
·
Бронхи.
·
Носова порожнина.
Добре, діти, дуже багато асоціацій у
вас зі словом «дихання».
У побуті поняття «дихання» розуміють як
акт вдиху і видиху. Насправді це більш складне явище.
Дихання – це сукупність процесів, у
наслідок яких відбувається використання організмом кисню і виділення
вуглекислого газу.
Дихання людини і тварин (які мають легені)
охоплює такі процеси:
а)
обмін повітря між зовнішнім середовищем і альвеолами легень – вентиляція
легень;
б)
обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю – дифузія газів у
легенях;
в)
транспорт газів кров’ю;
г)
обмін газів між кров’ю і тканинами в тканинних капілярах – дифузія газів у
тканинах;
д)
використання кисню клітинами і виділення ними вуглекислого газу.
Процеси а) – г) – це так зване
зовнішнє дихання, яке вивчає наука фізіологія.
Останній процес д) – це внутрішнє, або
тканинне, дихання, яке вивчає біохімія.
Пропоную скласти
схему «Етапи процесу дихання».
- Що відбувається на цих етапах.
Етапи процесу дихання
|


Зовнішнє
|
Внутрішнє
|
Вентиляція легень.
Дифузія газів у легенях.
Транспорт газів кров’ю.
Дифузія газів у тканинах
|
Окисні процеси у клітинах, у
наслідок яких виділяється енергія
|
Записи у зошити або розповідь за схемою:
·
Що таке дихання?
·
Які процеси включає?
·
Що відбувається під
час зовнішнього дихання?
·
Що відбувається під час внутрішнього дихання?
Яке значення для
організму людини має дихання?
-
Тепер розглянемо
будову і функцію органів дихання.
Дихальна система складається з
повітроносних шляхів і легень
Дихальна система
|


Повітроносні шляхи
|
Легені
|
·
Носова порожнина
·
Носоглотка
·
Глотка
·
Гортань
·
Трахея
·
Бронхи
|
Окисні процеси у клітинах,
унаслідок яких виділяється енергія.
|
Робота в парах.
Прочитайте кілька разів схему,
спробуйте розповісти товаришу по парті один раз.
Робота в
зошитах. Запис схеми.
(Діти проводять самостійно.)
Носова порожнина. Поділяється на дві
порожнини (ліву і праву) кістково – хрящовою перегородкою. Стінки порожнини
носа вкриті слизовою оболонкою з війчастим епітелієм. Війки епітелію виконують захисну функцію.
·
У чому полягає
захисна функція, що саме виконують війки?
(Затримують і
виводять назовні пил і мікроорганізми, які осідають на слизовій оболонці).
У лівій і правій частині є звивисті
ходи: верхній, середній і нижній. У слизовій оболонці верхнього носового ходу
містяться рецептори, які сприймають запахи. До нижнього носового ходу
відкривається носослізний канал.
Робота
з підручником.
Що відбувається з повітрям, яке потрапляє до носової
порожнини, ви дізнаєтесь, прочитавши два абзаци на с . 89.
Розповідь
учнів.
·
Повітря зігрівається
або охолоджується (кров’ю, що тече по густій мережі кровоносних капілярів у
слизовій оболонці), зволожується (завдяки слизу) затримуються хвороботворні
бактерії, пил.
·
На 1мм2
слизової оболонки у порожнині носа припадає близько 150 залоз, що виділяють
слиз.
·
Пройшовши через
носову порожнину, повітря потрапляє в носоглотку.
·
Носоглотка розташована
між носовою порожниною і глоткою.
·
З носоглотки повітря
потрапляє у глотку. У глотці перетинаються дихальні й травні шляхи. Від глотки
починається гортань і стравохід.
·
Вхід до гортані під
час ковтання їжі закривається надгортанним хрящем, тому їжа потрапляє у
стравохід, а повітря – у гортань.
Робота
з підручником.
·
Що може спричинити
потрапляння їжі в гортань, ви
дізнаєтесь, прочитавши маленький абзац на с. 90. Тому будемо читати в голос.
Відповіді учнів.
·
Гортань має
лійкоподібну форму. Ззовні частину гортані видно як виступ, який називають
кадиком.
·
Гортань утворена
кількома хрящами. Найбільший з них – щитовидний хрящ.
·
Гортань переходить у
трахею.
Трахея – це
дихальна трубка завдовжки 10-12 см, яка складається з 16-20 півкілець, що
з’єднуються зв’язками. Трахея поділяється на два бронхи: лівий і правий.
Бронхи, як і трахея, складаються з
хрящових півкілець. бронхи входять у праву і ліву легені. Бронх, що входить у
праву легеню, поділяється на три гілки відповідно до кількості часток легені.
Бронх, що входить у ліву легеню, поділяється на дві гілки.
·
У кожній легені
гілки розгалужуються, утворюючи бронхіальне дерево легені (мал..5.3, с.90).
·
Найтонші бронхи
називаються бронхіолами. Вони закінчуються альвеолярними мішечками, стінки яких
утворені легеневими пухирцями, або альвеолами (мал. 5.3, с.90).
·
Альвеоли густо
обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін.
·
Загальна поверхня
всіх легеневих пухирців приблизно в 50 раз більша за поверхню шкіри людини.
Тому кров швидко вбирає крізь їхні стінки кисень і віддає вуглекислий газ.
Легені – великі парні органи. Права
легеня більша і складається з трьох часток, ліва – з двох. Ззовні кожна легеня
вкрита тонкою сполучнотканинною оболонкою –легеневою плеврою, а внутрішня
поверхня грудної порожнини вкрита зовнішньою плеврою. Між легеневою і
зовнішньою плеврою є щілина – плевральна порожнина, яка заповнена плевральною
рідиною. Рідина зменшує тертя легенів о стінки грудної порожнини.
V.
Закріплення нового матеріалу.
Відновлення
втраченої інформації – доповнення речень.
Дихання – це сукупність процесів,
унаслідок яких відбувається використання організмом кисню і виділення
вуглекислого газу.
Дихальна система складається з легень і
повітроносних шляхів.
Великі парні органи – це легені. Права
легеня більша і складається з трьох часток, ліва – з двох. Ззовні кожна легеня
вкрита тонкою сполучнотканинною оболонкою – легеневою плеврою. Внутрішня
поверхня грудної порожнини вкрита зовнішньою плеврою. Між легеневою і
зовнішньою плеврою є щілина – плевральна порожнина, яка заповнена плевральною
рідиною. Рідина зменшує тертя легенів о стінки грудної порожнини.
Відновлення
шляху руху повітря.
·
Носова порожнина
·
Носоглотка.
·
Глотка.
·
Гортань.
·
Трахея.
·
Бронхи.
·
Легені.
Заповнення
таблиці. «Будова і функції органів
дихання».
Органи дихання
|
Особливості будови
|
Функції
|
Гортань
|
|
|
Трахея
|
|
|
Легені
|
|
|
|
|
|
VI. Підсумок уроку.
1. Робота з тестами .
Варіант
I.
1.
Людина без повітря може прожити:
а)
кілька хвилин;
б)
кілька годин;
в)
кілька секунд.
2.
Вдих і видих належить до дихання:
а)
зовнішнього;
б)
внутрішнього.
3.
З організму видаляється:
а)
кисень;
б)
вуглекислий газ.
4.
необхідна умова обміну речовин:
а)
надходження кисню;
б)
надходження вуглекислого газу.
5.
Клітини потребують безперервного надходження до них:
а)
кисню;
б)
вуглекислого газу.
6.
Носослізний канал відкривається до носового ходу:
а)
нижнього;
б)
верхнього;
в)
середнього.
7.
Війки епітелію носової порожнини виконують функцію:
а)
провідну;
б)
захисну.
8.
Повітря у носовій порожнині:
а)
охолоджується;
б)
зігрівається.
9.
Легеневі пухирці:
а)
бронхіоли;
б)
альвеоли.
10.
Права легеня складається з частин:
а)
двох;
б)
трьох;
в)
однієї.
Варіант
II
1.
Тварина без повітря може прожити:
а)
кілька хвилин;
б)
кілька годин;
в)
кілька секунд.
2.
Газообмін у легенях належить до дихання:
а)
зовнішнього;
б)
внутрішнього.
3.
Із зовнішнього середовища в організм надходить:
а)
кисень;
б)
вуглекислий газ.
4.
У процесі окислення бере участь:
а) кисень;
б)
вуглекислий газ.
5.
Окисні процеси в клітинах належать до дихання:
а)
внутрішнього;
б)
зовнішнього.
6.
Рецептори, що сприймають запахи, знаходяться в оболонці носового ходу:
а)
нижнього;
б)
верхнього;
в)
середнього.
7.
Лійкоподібну форму має:
а)
гортань;
б)
трахея.
8.
Голосові зв’язки містяться:
а)
у гортані;
б)
у носоглотці;
в)
у глотці.
9.
Найтонші бронхи називають:
а)
бронхіолами;
б)
альвеолами.
10. Великі парні органи:
а)
легені;
б)
бронхи.
2. Метод «Мікрофон»
·
Над якою темою
працювали на уроці?
·
Що таке дихання?
·
Яке значення для
організму людини має дихання?
·
Чому легені людини
більш пристосовані до життя на суходолі, ніж легені земноводних і плазунів
(амфібій і рептилій)? (Легені людини мають більш складну будову і велику площу
дихальної поверхні).
·
У романі Беляєва
«Людина – амфібія описано юнака, якому пересадили зябра акули і він міг жити
під водою. Чи можна насправді створити такого Іхтіандра?.
Добре, що ви
висловлюєте свої думки, але від
домашнього завдання ніхто не звільняється.
VІI. Домашню завдання
Опрацювати § 29. Відповісти на
запитання наприкінці параграфу.
Немає коментарів:
Дописати коментар