неділя, 3 липня 2016 р.

Конспект уроку з біології у 9 класі Тема: дихання. Значення дихання. Органи дихання.

Біологія 9 клас                                                                   Дата___________
Тема: дихання. Значення дихання. Органи дихання.
Мета: почати формувати знання учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини системи; повітроносні шляхи та легені - органи повітряного дихання; особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання життєдіяльності; розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, зошит, підручник
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1.     Метод побудови «асоціативного куща».
Доберіть асоціації, які виникають у пам’яті стосовно слова «Дихання»
2.     Робота з термінами.
Із поданого переліку термінів обрати ті, які належать до теми «Дихання»
( серце, легені, хребет, шлунок, бронхи, зябра, шкіра, кінцівки, носовий отвір, головний мозок, рот, глотка.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Обговорюємо разом
         Без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона  може витримати лише кілька хвилин. Чому?
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Дихання. Значення дихання.
Розповідь - бесіда вчителя за допомогою таблиць, малюнків підручника, складання схеми.
         Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу. Процес дихання складається із:
- зовнішнього дихання;
- внутрішнього дихання;
- переносу газів кров’ю.
Самостійна робота з підручником ст.. 88, §29
         Дайте визначення термінам: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання.
         З’ясуйте, які є повітроноснішляхи?


ДИХАННЯ — сукупність процесів, внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу:


О2
   НОСОВА ПОРОЖНИНА: перегородка, звивисті носові
ПОВІТРЯ
ходи; сітка кровоносних судин
            
РОТОВА ПОРОЖНИНА:

НОСОГЛОТКА

                                    ГЛОТКА
 



                                                              ГОРТАНЬ -  кадик, щитовидний хрящ,
                                                                надгортанний хрящ
 


                                                       ТРАХЕЯ                                          ПОВІТРЯ
                                     16-20 хрящових півкілець
                                                                                                    СО2
                                                                  БРОНХИ
                                                   бронхіальне дерево, бронхіоли,альвеоли
 



                       легені
         Крім газообміну, дихання є важливим фактором теп­лорегуляції. Легені виконують функцію виділення, оскільки через них виводиться вуглекислий газ, аміак і деякі леткі сполуки.
         Під час відхаркування разом із слизом видаляються продукти обміну: сечовина, сечова кислота, солі мінеральних речовин, частинки пилу і мікроорганізми.
         Майже всі складні перетворення речовин в організмі відбуваються з обов'язковою участю кисню. Без кисню неможливий обмін речовин, і для збереження життя необхідне постійне його надходження.
         Дихання, як і кровообіг, надзвичайно важливе для забезпечення гомеостазу. Порушення дихання призводить не тільки до зміни газового складу внутрішнього середовища організму, а й до глибоких змін у всіх реакціях обміну, у всіх процесах життєдіяльності.
V. Закріплення знань.                          
              1. Фронтальна бесіда:
- Яке значення має носова порожнина?
- Яка основна функція дихальної системи?
- Який орган міститься ззаду трахеї?
- Легені – це парний чи непарний орган?
- Яким хрящем закривається вхід до гортані під час ковтання?
2.Гра «Плутанина»
         Уявно зробити бронхіальне дерево і на гілочках, які відриватимуться, написати терміни анаграми (слова з переставленими літерами) з теми «Дихальна система». Учні по черзі відривають, складають термін і пояснюють його:
динняха-дихання
Гелені- легені
Рогтань-гортань
Совано рожнипона –носова порожнина
Горнникнадта - надгортанник
VІ.Домашнє завдання.
1.     Опрацювати § 29.
2.     Скласти кросворд з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.
3.     Поясніть, яким чином ці слова стосуються процесу дихання. «Життя - це горіння». Ця фраза належить французькому вченому А. Лавуазьє.





Немає коментарів: