Біологія 9 клас
Дата:__________
Тема: групи крові. Резус фактор.
Мета: познайомити учнів із групами крові та
резус-фактором; продовжити розвивати
вміння і навички
роботи з таблицями, схемами, підручником; виховувати в учнів
бережливе ставлення до свого здоров'я прививати повагу
до донорів.
Обладнання: малюнки, схеми, зошит,
підручник.
Тип уроку: вивчення нового
матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього
матеріалу.
1завдання: до дошки виходить учень, пояснює терміни, пов'язані з вивчаємою темою.
Гомеостаз - сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі.
Еритроцити - червоні
кров'яні тільця, що здійснюють в організмі дихальну
функцію.
Гемоглобін - білкова речовина еритроциту.
Недокрів'я - стан, коли відбувається зменшення кількості еритроцитів, або ж зниження вмісту гемоглобіну.
2 завдання: учень відновлює схему будови крові.
3 завдання: працюють усі учні, піднімаючи необхідні картки, як відповіді на запитання.
-
Які функції виконує
кров?
-
Форма еритроцитів?
-
Розмір еритроцитів?
-
Де утворюються
еритроцити?
-
Скільки живуть?
-
Де руйнуються?
-
Форма лейкоцитів?
-
Розміри лейкоцитів?
-
Де утворюються лейкоцити?
-
Де руйнуються?
IІI.
Вивчення нового
матеріалу.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Як ви вважаєте, зсідання - це
шкідливий чи корисний процес? А як тоді зберігають кров у лікарнях? Переливати
людині можна любу кров?
Отож, сьогодні ми з вами
поговоримо і про переливання, і про сумісність різних груп, про історію їх
відкриття.
Відкрили зошити, записали туму.
Почнемо з історії.
З давніх - давен люди вважали кров
носієм життя, про переливання крові згадується в пам'ятках давнього Єгипту і
Греції. В 1667 році у Франції лікарями Дені і Еммерезом було зроблено перше
переливання крові людині від молодого ягня. Що ви читали про історію
переливання крові?
1819 рік - в Англії (людина - людині)
1832 рік - в Росії (лікар - Вольф)
1901 рік - Карл Ландиштейнер
Відкрили
групи крові
1903 рік - Ян Янський
Подивіться на дошку:
Правила Ландштейна- Антитіла ніколи не виробляються
проти своїх власних антигенів.
- В сироватці крові
в нормі можуть
бути антитіла тільки
до антигенів, яких немає в даної особини.
- Чому ж люди в багатьох випадках раніше вмирали?
- Яка група крові підходить для переливання другій?

Але і після
відкриття груп крові люди продовжували вмирати.
1940 рік - Ландштейнер відкрив Rh+, Rh-.
У лікарнях
для збереження крові в неї додають лимоннокислий Na. З якою метою це робиться?
- Зсідання
крові - це добре чи погано?
Розглянемо цей процес.
При ушкодженні судини тромбоцити
прямують в це місце, руйнуються, звільнюючи фермент тромбопластини. Він з Са
прискорює перетворення протромбіну на тромбін. Тромбін же каталізує
перетворення фібриногену на фібрин, нитки якого утворюють сітку, затримуючи
клітини крові.
-
Чому вся кров не зсідається?
Чому вся кров не зсідається? Фібринолізин фібриноген
руйнує
Гемофілія - захворювання,
коли кров не має здатність до зсідання.
IV. Узагальнення матеріалу.
Учні з кожного ряду відповідають, що
цікавого дізналися на уроці. Потім дають визначення термінам: аглютиногени,
фібриноген, гемофілія, фібрин, реципієнт, донор.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 19, завдання 8-9 с. 62





Немає коментарів:
Дописати коментар