Особистість у групі.
Входження людини у соціум передбачає
усвідомлення себе в ньому, засвоєння, розвиток відносин, породжених навколишнім
середовищем. Пізнання соціального життя відбувається у певній групі. Саме в ній
індивід прилучається до цінностей і норм суспільства, опановує форми взаємодії
і співпраці, засвоює соціальний досвід, формується як особистість.
Самосвідомість особистості як чинник
становлення у групі
Розуміння людиною не
об'єктів, а їх властивостей і зв'язків, значущості для себе та суспільства
створює умови для актуалізації соціально-психологічних механізмів розгортання
цілеспрямованої взаємодії. Предметом усвідомлення
є інтелектуальна, емоційна діяльність, спрямована на пізнання себе, тобто
внутрішньої інформації, яка дає змогу зрозуміти, чому людина обирає певний
спосіб поведінки у взаємодії із соціумом. Йдеться про самосвідомість, яка
забезпечує вибір діяльності, лінії поведінки, формування стилю життя.
Самосвідомість — здатність людини безпосередньо
відтворювати себе, сприймати себе збоку, рефлексувати з приводу своїх
можливостей.
Об'єктом самосвідомості є
особистість, яка одночасно пізнає і пізнається, оцінює та оцінюється. До
структури самосвідомості належать самопізнання, самооцінка, самоконтроль. ,
Самопізнання завжди
опосередковане відображенням зовнішнього світу, представленого у спільній
діяльності та спілкуванні з іншими людьми.
Самопізнання — процес
пізнання суб'єктом себе, своєї діяльності, внутрішнього психічного змісту.
Багатство самопізнання залежить від умов і
можливостей об'єктивної дійсності. Обмеженість соціальних контактів та
відносин, відсутність змоги отримати зворотний зв'язок, а отже і зворотну
інформацію, гальмує самопізнання. Будучи результатом і передумовою
самосвідомості, самопізнання до неї не зводиться: особистість може
усвідомлювати себе, свої дії і не знати сутності свого "Я".
Важливим у структурі самосвідомості є самооцінка.
Самооцінка — оцінка особистістю самої себе,
своїх якостей, життєвих можливостей, ставлення інших до себе і свого місця
серед них.
Вона є важливим регулятором поведінки
особистості, її взаємин із соціальним оточенням, критичності, вимогливості до
себе та інших. Самооцінка впливає на спосіб утворення соціальних контактів і
групових відносин, їх тривалість та ефективність. У соціальній психології
самооцінка та оцінка іншими нерозривно пов'язані між собою. Це дає підстави
стверджувати, що самооцінка є оцінкою людьми, прийнятою особистістю за власну
програму поведінки. Завдяки здатності до самооцінки людина набуває спроможності
самостійно спрямовувати і контролювати свої вчинки та дії, виховувати та
вдосконалювати себе.
Адекватна рівню домагань і реальним можливостям
людини самооцінка сприяє правильному вибору тактик і форм поведінки в групі. За
розбіжності рівня домагань і реальних можливостей (неадекватна самооцінка)
індивід починає неправильно себе оцінювати, що зумовлює його неадекватну
поведінку в групі. Наслідком цього є емоційні зриви, надмірна тривожність, які
негативно позначаються на групових взаєминах.
Самооцінка особистості,
будучи динамічним утворенням, змінюється відповідно до рівня соціального
благополуччя індивіда. Висока самооцінка
сприяє особистісному розвитку, самоутвердженню в соціумі та структурі групових
відносин. Низька самооцінка заважає індивідуальному зростанню, гальмує
розкриття індивідуальності, провокує комплекси, які ускладнюють взаємини.
Такими, наприклад, є комплекс неповноцінності — перебільшене почуття власної
слабкості та неспроможності; комплекс перевищення — тенденція перебільшувати
свої фізичні, інтелектуальні, соціальні якості й здібності. Із самооцінкою
пов'язані феномени помилкового консенсусу (лат. consensus — згода, одностайність)
— тенденція переоцінювати поширеність будь-якої думки, небажаної або
неефективної поведінки; помилкової унікальності — тенденція недооцінювати те,
що здібності та бажана чи ефективна поведінка мають значне поширення.
Одним із рівнів розвитку самосвідомості
особистості є самоконтроль.
Самоконтроль —
усвідомлене, вольове управління своїм психічним життям і поведінкою відповідно
з „Я-характеристиками", ментальністю, ціннісно-смисловою,
потребово-мотиваційною та когнітивною сферами.
Здатність до самоконтролю зумовлюється вимогами
соціуму до поведінки особистості та передбачає спроможність індивіда як
активного суб'єкта усвідомлювати і контролювати ситуацію. Рівень самоконтролю є
показником зрілості та культури особистості.
Самосвідомість пов'язана із здатністю до
рефлексії.
Рефлексія (лат. reflexio — звернення назад, самопізнання) —усвідомлення індивідом того, як його
сприймають і оцінюють інші індивіди або спільності; вид пізнання, у процесі
якого суб'єкт стає об'єктом свого спостереження; роздуми, аналіз власного
психічного стану.
З погляду соціальної
психології, рефлексія є формою усвідомлення суб'єктом (особою, спільнотою)
того, як він сприймається та оцінюється іншими людьми й групами. Це передбачає шість позицій: суб'єкт, який є насправді; суб'єкт,
яким він бачить себе; суб'єкт, яким він бачиться іншому, і ті самі три позиції,
але з боку іншого суб'єкта. В такому розумінні рефлексія — це процес
відображення суб'єктами один одного.
Формою самосвідомості є
усвідомлення людиною власної гідності — уявлення про свою цінність як
особистості. Підтвердження та
утвердження своєї гідності сприяє успішності особистості у взаємодії з іншими
людьми. Розуміння людиною власної гідності є одним із способів усвідомлення
відповідальності перед собою як особистістю. І від партнерів по взаємодії
гідність особистості вимагає поваги до себе, визнання за собою відповідних прав
і можливостей. Завдяки почуттю власної гідності людина усвідомлює себе як
індивідуальну реальність, самодостатню особистість. Люди з почуттям власної
гідності щасливіші, менш невротичні, менш схильні до наркоманії та алкоголізму.
Той, хто вважає себе компетентним та результативним, завжди перебуває у
вигідному становищі. На підставі аналізу цих феноменів було обґрунтовано
концепцію само-ефективності (А. Бандура).
Самоефективність — почуття власної
компетентності та ефективності.
Це почуття відрізняється
від самоповаги та усвідомлення власної гідності. Люди, що наділені високою само-ефективністю, наполегливіші,
менш тривожні, краще вчаться та не схильні до депресій. Дослідження психологів
не раз переконували у високій ефективності оптимістичної віри у власні
можливості.
Отже, самосвідомість особистості є важливим
чинником становлення та самовдосконалення індивіда у структурі соціальних
відносин. Вона є складним психічним процесом, сутність якого полягає у
сприйнятті особистістю себе в численних ситуаціях взаємодії з іншими людьми,
осмисленні себе як суб'єкта дій, почуттів, поведінки, позиції в соціумі.
Немає коментарів:
Дописати коментар