пʼятниця, 30 грудня 2016 р.

Психологічні способи впливу в процесі спілкування. Зараження

Психологічні способи впливу в процесі спілкування. Зараження.
    Психологія впливу - одне з найбільш традиційних напрямів соціально-психологічного знання.  Традиційно до соціально-психологічним способам впливу відносили навіювання, зараження, наслідування, переконання.Насправді до їх числа також відносяться чутки, рекет, захоплення заручників, публічні терористичні акти, аварії, епідемії, мітинги, демонстрації, голодування, страйки, страйки, акти самоспалення, використання засобів масової інформації, модифікація поведінки, релігія, мода, реклама, психотропну зброю. При цьому способи впливу можуть бути правовими і анти правовими, стихійними і навмисними.

    Навіювання - неусвідомлене вплив однієї людини на іншу, що викликає певні зміни в її психології і поведінці. Наслідування - усвідомлене чи несвідоме поведінка людини, спрямована на відтворення вчинків та дій інших людей.
    Зараження - це несвідома, мимовільна схильність індивіда певним психічним станам. Зараження виступає як форма спонтанно проявляється внутрішнього механізму поведінки людини. Механізм соціально-психологічного зараження зводиться до ефекту багаторазового взаємного підсилення емоційних впливів спілкуються між собою людей
Особливою ситуацією, в якій посилюється вплив через зараження, є ситуація паніки. Паніка виникає в масі людей як певний емоційний стан. Безпосередньою причиною паніки є поява будь-якої інформації, здатної викликати своєрідний шок. 
    Маніпуляції - це приховане управління особистістю, таке психологічний вплив на людину, яка покликана забезпечити негласне отримання маніпулятором односторонніх переваг, але так, щоб у партнера зберігалася ілюзія самостійності прийнятих рішень.
Питання про засоби і механізми соціальних впливів виходить за рамки соціальної психології, так як це міждисциплінарна проблема. Вона може бути вирішена тільки при координації зусиль психологів, фізиків, медиків, гігієністів та інших фахівців.Психотерапевтичне втручання передбачає позитивні зміни особистісної та групової ролі допомогою застосування тренінгів, психодрами.

             Історія психології впливу як самостійної наукової галузі дає деякі підстави для скептичного ставлення позитивістів до наукових можливостей психологічного знання, оскільки дана дисципліна стала розробляти свій предмет прямо в протилежній логічною схемою. З початку становлення цієї галузі робилися спроби вирішення, передусім практичних завдань з метою управління психологічними, соціально-психологічними, соціальними явищами. Відома книга Арістотеля «Риторика», написана приблизно в 350 р. до н.е., спеціально була присвячена мистецтву психологічного впливу на інших людей. У ній містяться деякі основні принципи соціального впливу і переконання. З точки зору Аристотеля, успіх переконливого впливу залежить від того, хто говорить, що говорить і кому говорить. Цікаво відзначити, що дана, що стала класичною формула переконливого впливу систематичну і всебічну експериментальну апробацію пройшла лише в середині XX століття завдяки знаменитій серії так званих Єльський досліджень, проведених Карлом Ховланд і його учнями. Однак емпіричні спостереження та окремі дослідження в галузі психології переконливого впливу і соціального впливу,природно, зафіксовані набагато раніше. Психологія у силу своєї практичної спрямованості завжди була сферою самого пильного інтересу (як життєвого, так і наукового).

Немає коментарів: