Проблема соціалізації особистості. Етапи
соціалізації
Поняття “соціалізація”
(від лат. socialis -
суспільний) дедалі активніше використовується як наукова категорія
представниками широкого спектра наук - філософії, соціології, психології,
політології, педагогіки та ін.
Соціалізація - це
прийняття індивідом групових норм, “прийняття особистістю переконань, цінностей
і норм вищого чи нижчого статусу, характерних для груп, членства в яких
особистість домагається досягти”.
Проблема дослідження соціалізації
особистості молодших завжди доповнюється новими аспектами: аналізом змін умов
соціалізації особистості під впливом науково-технічної революції,
міждисциплінарним дослідженням людського "Я". Для дослідження проблем
особистості соціологія використовує ряд соціологічних категорій: структуру особистістю, адаптацією,
соціалізацією, поведінкою та ін. Однією з найважливіших серед них є структура особистості, тобто сукупність
найважливіших елементів особистості, взаємодії між якими реалізують її
сутність. Особливе значення для досліджень педагогічних аспектів соціалізації
має, розгляд її як процесу соціального учнівства і послідовного засвоєння
ролей, місця в цьому процесі розуміння зразків і моделей, системи цінностей.
Для соціалізації індивіда залишається певна свобода від стандартизації,
типізації, що особливо слід ураховувати при оцінюванні із сучасних позицій
вітчизняних досліджень. Вона виражається в тому, що при формуванні особистостей
у процесі їх інтеракції одна одною з'являється велика кількість варіантів
впливу на цей процес сукупності основних сил у вигляді фізичних особливостей
індивіда. Проблема виховання і розвитку є дуже важлива педагогічна проблема.
Об'єктом виховання є розвиваюча людина. Поняття "особистість",
означає соціальну характеристику людини, всі його якості, які формуються під
впливом його спілкування з іншими людьми, середовищем в цілому.Головною
функцією виховання є допомога у виборі професії, підготовка до створення
власної сім'ї, формування соціальної активності визначення громадянської
позиції. Важливий
індивідуальний підхід у вихованні, відображення його духовних потреб особистого
інтересу. Індивідуальний підхід дуже важливий, як для здійснення кращих умов
для розвитку індивідуальних задатків і здібностей, так і для допомоги тим, хто
відчуває труднощі у використанні навчальних програм.
Етапи:
Десоціалізація — втрата старих ролей, цінностей,
норм і правил поведінки.
Ресоціалізація — вивчення нових ролей, цінностей,
норм і правил поведінки.
Під час продовженої соціалізації виділяють
певні кризові точки, коли відбувається своєрідний “перелом” у житті людини.
Проте,
у житті більшості людей в процесі продовженої соціалізації виділяють три
основні кризові моменти:
16—17
років. Закінчення школи і
підготовка до вступу у вищий навчальний заклад або пошук роботи. Зробити свій
вибір дуже складно, катастрофічно не вистачає знань, життєвого досвіду. Криза середини життя
(приблизно 45 років). Людина оглядається на пройдений шлях і оцінює його.
Людина зіставляє ідеальну траєкторію свого життя із реальною. Чим більша
розбіжність — тим більше невдоволення власним життям. Ще можна змінити спосіб
життя, професію, але психологічно зробити це вкрай важко.
Завершення трудової кар’єри і вихід на
пенсію. З виходом на пенсію різко змінюється стиль життя людини, соціальний
статус, становище у суспільстві.
Немає коментарів:
Дописати коментар