Психологічні способи впливу в процесі спілкування. Зараження.
Вивчення різних аспектів
процесу спілкування показує, що зміст кожного з них включає в себе певні
способи впливу індивідів один на одного.
Але
оскільки спілкування не існує поза діяльністю, а процес діяльності
організовується у групах, головною детермінантою взаємовпливу людей є спільна
групова діяльність. Тільки з
метою аналізу можливе ізольоване, поза контекстом діяльності, вивчення способів
впливу. В дійсності ж і вплив за допомогою знаків, і механізми ідентифікації,
рефлексії реалізуються в ході діяльності, і визначаються у змістовному плані її
характеристиками.
Якщо
мета впливу — зміна поведінки і діяльності партнера по спілкуванню, то напрямок
цієї зміни визначається цілями спільної діяльності. Але спілкування різноманітне за формами,
воно виникає і у випадкових стихійних групах, які не пов'язані спільною
діяльністю, а об'єднані якимсь короткочасним випадком чи подією. У таких
спільностях регуляція поведінки індивідів здійснюється за допомогою
специфічних механізмів впливу, які діють і в організованих, об'єднаних спільною
діяльністю групах, але у стихійних вони виходять на перший план.
Традиційним для соціальної
психології є виокремлення таких способів впливу: зараження, навіювання,
наслідування. Часто в цьому ж шерегу розглядаються й такі специфічні явища, як
мода і чутки. Вивчення деяких із них історично було пов'язане з першими
соціально-психологічними теоріями і тому здійснювалося в контексті психології
таких великих спільностей, як маса, натовп тощо. У зв'язку з переходом
соціальної психології до активного розгортання експериментальних досліджень,
перенесенням наголосу на малу групу інтерес до згаданих способів впливу було
втрачено. Більш того, серед деяких соціальних психологів існує думка, що ця
проблематика взагалі «старомодна» і не заслуговує на увагу.
Насправді питання полягає не в
тому, що проблема втратила свою актуальність, а в тому, що новий етап розвитку
науки передбачає нові методи дослідження цих проблем. Що ж стосується самого
факту існування таких специфічних спільностей людей, як натовп, публіка або
аудиторія масового видовища, то навряд чи його можна заперечувати, як і
наявність за цих умов специфічних форм спілкування і впливу.
Навпаки,
ускладнення форм суспільного життя, розвиток масових форм проведення дозвілля,
засобів масової комунікації змушують з особливою увагою ставитися до вивчення і
цього класу явищ. Головна
ознака подібного спілкування полягає в тому, що тут виникає стихійна передача
інформації, і ситуація спілкування характеризується тим" що особистість
діє практично без відчуття особистого контролю над ситуацією. Тому і способи
впливу набувають певної специфіки порівняно з тими, які складаються за умов
спілкування у групах, пов'язаних спільною діяльністю.
Зараження
Соціально-психологічне
зараження є одним із найдавніших способів інтеграції групової діяльності. Його
витоки йдуть із глибин людської історії, а вияви — най-1 різноманітніші. Інколи
навіть цілі народи можуть піддаватися масовим психозам, які виявляються у
різних! спалахах душевних станів: від спортивного азарту або релігійного
екстазу до політично забарвленого психозу.
Зараження — це
неусвідомлювана, мимовільна схильність індивіда до певних психічних станів.
Воно здійснюється не через пасивне споглядання і більш-менш усвідомлене
прийняття зовні очевидних зразків поведінки (як у наслідуванні), а через
передачу психічного настрою, який має великий емоційний заряд, через
загострення почуттів і пристрастей.
Ефект заразливості зовнішнього
впливу визначається не тільки силою його емоційного заряду, а й самим фактом
безпосереднього психічного контакту між тими, хто спілкується. Механізм
зараження переважно зводиться до ефекту багаторазового взаємного підсилення
емоційного впливу партнерів по спілкуванню. При цьому сила зростання
пристрастей, які створюють психічне тло зараження, прямо пропорційна величині
аудиторії й мірі емоційної напруги індуктора чи комунікатора, тобто людини,
яка впливає на аудиторію.
Дослідники
констатують наявність особливої «реакції зараження», яка виникає здебільшого у
великих відкритих аудиторіях, коли емоційний стан підсилюється шляхом
багаторазового «відображення» за моделями звичайної ланцюгової реакції. Такий ефект має місце насамперед у
неорганізованій спільності, найчастіше у натовпі.
Важливу роль у процесі
зараження відіграє спільність оцінок та установок, властивих масі людей,
схильних до зараження. Так, під час масових видовищ стимулом, який впливає на
спільність оцінок, що передують зараженню, наприклад під час виступу
популярного актора чи політика, є аплодисменти. Вони можуть відіграти роль
імпульса, що сприяє розвиткові ситуації за законами зараження. Знання цього
механізму використовувалось, зокрема, у фашистській пропаганді, де була
розроблена особлива концепція підвищення ефективності впливу на відкриту
аудиторію шляхом доведення її до відвертого збудження — до стану екстазу.
Міра,
якою різні аудиторії піддаються зараженню, залежить, звичайно, від загального
рівня розвитку особистостей, що складають аудиторію, конкретніше — від рівня
розвитку їхньої самосвідомості. У цьому розумінні слушним є твердження, що в сучасних суспільствах
зараження відіграє значно меншу роль, ніж на початкових етапах людської
історії. Б.Ф.Поршнєв мав рацію, коли зазначав, що чим вищий рівень розвитку
суспільства, тим критичнішим є ставлення індивідів до сил, які автоматично
спонукають їх до тих чи інших дій або переживань, а тому слабкішою стає дія
механізмів зараження.
І все ж не можна сказати, що
за сучасних умов проблема зараження зовсім застаріла. Ніяке зростання
самосвідомості не скасує таких масових форм психічного зараження, як,
наприклад, «вболівання» на стадіонах під час спортивних змагань і т. ін.
Соціальна психологія у
великому боргу перед суспільством щодо вивчення цієї проблеми: тут поки що
існують лише окремі описи і спостереження, але по суті немає ґрунтовних
досліджень.
Немає коментарів:
Дописати коментар