Спілкування та діяльність.
У вітчизняній
психології існують різні підходи до розуміння взаємозв'язку спілкування і
діяльності. Так у працях Б.Г. Ананьева, І.С. Кона спілкування, праця і пізнання
розглядаються як рівноправні різновиди діяльності. На думку О.М. Леонтьева,
спілкування завжди включене у будь-яку діяльність і є її суттєвим аспектом, а
сама діяльність — умовою спілкування. У багатьох працях М.С. Кагана і О.О.
Леонтьева спілкування розглядається як особливий, специфічний різновид
діяльності (комунікативна, мовна діяльність).
На основі
аналізу різних підходів до розуміння взаємозв'язку спілкування і діяльності
можна виділити три такі найголовніші підходи:
— спілкування
як самостійний вид людської діяльності;
— спілкування
як атрибут інших видів людської діяльності;
— спілкування
як взаємодія суб'єктів.
Спільна
групова діяльність передбачає розподіл і координацію функцій між індивідами,
які належать до групи, систему взаємин і взаємодій між ними, між конкретною
людиною та групою як сукупним суб’єктом. Специфіка спільної діяльності
порівняно з індивідуальною насамперед полягає у появі сукупного групового
суб’єкту, поява якого спричиняє низку специфічних ознак: необхідність мати
однакову для учасників спільної діяльності мету та спільний мотив. Спільна
діяльність завжди структурована та спеціалізована. Спеціалізація виникає не
стихійно, а під впливом управління, координації індивідуальних дій. Це свідчить
про те що спільна діяльність завжди передбачає спілкування, їхній вплив один на
одного у процесі розв’язання якогось єдиного для всіх завдання.
Головні
ознаки міжособистісної взаємодії: предметність (наявність спільної конкретної
мети, що зумовлює спільність дій у ході їх досягнень), ситуативність (або її
регламентованість конкретними обставинами) - взаємодія змінються в залежності
від умов, складу учасників, структурованості групи; рефлективність – можливість
для взаємодії бути виявом як суб’єктивних намірів, так і наслідком спільної
участі в колективній діяльності; експлікованість – можливість спостереження,
реєстрації конкретних дій індивідів, суб’єктів взаємодії.
Немає коментарів:
Дописати коментар