Проблема спілкування в соціальній
психології. Структура спілкування.
Спілкування
є невід'ємним аспектом існування людини, важливою передумовою формування її як
соціальної істоти, взаємодії з різноманітними спільнотами, а також необхідною
умовою існування суспільства. У процесі спілкування відбувається інтелектуальна
та емоційно-чуттєва взаємодія індивідів, досягається єдність і злагодженість їх
дій, що зумовлює формування спільних настроїв і поглядів, взаєморозуміння,
згуртованості й солідарності. Вони необхідні в колективній діяльності, оскільки
становлять культурно-комунікативну основу соціального життя суспільства. У
процесі розвитку індивіда потреба у спілкуванні має соціально-вибірковий
характер.
Проблеми
спілкування, його індивідуальні та вікові особливості, механізми перебігу і
зміни стали предметом вивчення філософів і соціологів
Б.Д.Паригін; НС.Кон, психологів (А . М.
Леонтьєва фахівців з соціальної психології Г.М. Андрєєва , дитячої та вікової
(Я. Коломинский ).
А.А. Бодальов стверджує, що в історичному плані можна
виділити три підходи до вивчення
проблеми спілкування: інформаційний (орієнтований на
передачу і прийом інформації); інтеракційний (орієнтований на взаємодію); реляційний
(орієнтований на взаємозв'язок спілкування і взаємини). Незважаючи на очевидну
схожість концепцій, термінології та дослідницької техніки, кожен підхід
спирається на різні методологічні традиції і передбачає хоч і взаємодоповнюючі,
але, тим не менш, різні аспекти аналізу проблеми спілкування .
О.М. Леонтьєв підкреслює, що проблеми спілкування в науці представлені в різних
теоретичних підходах неоднозначно.Інформаційні підходи. Були розвинені в основному в 30-ті -
40-ті роки і з тих пір широко використовуються до теперішнього часу. Об'єктом
досліджень є передача повідомлень, головним чином фактичних, реальних між
«учасниками» - спільнотами, організаціями, індивідами, тваринами, технічними
пристроями, які здатні посилати і приймати інформацію за допомогою якоїсь
системи сигналів або символів.
Інтеракційні підходи були розвинені головним чином у 60-70-і роки. На відміну від інформаційного підходу, який розглядає спілкування як трансакції з передачі інформації (окремі комунікаційні акти), в інтеракційний підході спілкування розглядається як ситуація спільної присутності, яка взаємно встановлюється і підтримується людьми за допомогою різних форм поведінки і зовнішніх атрибутів.
Інтеракційні підходи були розвинені головним чином у 60-70-і роки. На відміну від інформаційного підходу, який розглядає спілкування як трансакції з передачі інформації (окремі комунікаційні акти), в інтеракційний підході спілкування розглядається як ситуація спільної присутності, яка взаємно встановлюється і підтримується людьми за допомогою різних форм поведінки і зовнішніх атрибутів.
Н.В. Казарінова підтверджує, що рішення проблеми спілкування
є дуже специфічним у межах вітчизняної соціальної психології. Сам термін «спілкування» не має точного
трактування в традиційній соціальній психології. Він не цілком еквівалентний зазвичай употребляемому англійському терміну «комунікація»,під яким розуміється процес передачі інформації від відправника
до одержувача
Паралельно з потребою
у спілкуванні існує потреба в усамітненні (тут — спілкуванні з собою), яка в
одних людей виражена яскраво, в інших — ледь помітна. Це залежить як від
конкретної особистості, так і від соціального середовища.
Усамітнення —
перебування у самостійності ізольовано, відокремлено, без спілкування з
ким-небудь.
Феномен спілкування
виявляється в численних взаємозв'язках людей, в обміні діяльністю, інформацією,
досвідом, уміннями й навичками, результатами праці тощо. Спілкування є й одним
із виявів людської сутності, особистісною формою існування й функціонування
суспільних відносин. Воно відображає об'єктивну потребу людей жити в соціумі,
об'єднуватись і працювати один з одним. Спільна діяльність не може відбуватися
без координації дій, узгодження цілей, обміну думками, формування внутрішнього
світу людини, її свідомості, почуттів, знань. А це можливо лише завдяки
спілкуванню.
Спілкування охоплює
різноманітні взаємозв'язки, між-особистісні взаємини, здійснюється у різних
формах і за допомогою різних засобів, які, будучи невід'ємним чинником
культури, постійно вдосконалюються, збагачуються.
Спілкування — увесь
спектр зв'язків і взаємодій людей у процесі духовного і матеріального
виробництва, спосіб формування, розвитку, реалізації та регуляції соціальних
відносин і психологічних особливостей окремої людини, що здійснюється через
безпосередні чи опосередковані контакти, в які вступають особистості та групи.
Отже, спілкування в
соціальній психології трактується як особливий вид діяльності; специфічна
соціальна форма інформаційного зв'язку; форма взаємодії суб'єктів; самостійна і
незведена до діяльності категорія; процес міжособистісної взаємодії; обмін
думками, почуттями і переживаннями; суттєвий аспект людської діяльності;
реальність людських взаємин, що передбачає будь-які форми спільної діяльності
людей; універсальна реальність буття людини, яка породжується і підтримується
різними формами людських відносин, та ін. Очевидним є те, що діяльність людини;
її спілкування з іншими взаємопов'язані й відокремлено існувати не можуть.
Будь-який різновид, форма людської діяльності (гра, керівництво, виховання
тощо) реалізуються через спілкування, а спілкування — через них. Навіть
спілкування з собою відбувається так, що людина подумки продовжує розмову зі
своїм партнером.
Соціальна психологія
вивчає не лише форму, способи спілкування, а й його зміст — те, з приводу чого
людина вступає в міжособистісні відносини.
Всебічне пізнання
суті спілкування як одного з найважливіших феноменів людського буття потребує
з'ясування особливостей його структури.
Структура (лат, structura—розташування, порядок) спілкування— порядок
стійких зв'язків між його елементами, котрі забезпечують цілісність цього
феномену, тотожність самому собі у процесі зовнішніх і внутрішніх змін.
Психологія тлумачить
структуру спілкування через виокремлення рівнів, через аналіз його структурних
елементів у ситуаціях безпосередньої взаємодії або через перелічення його
основних функцій.
Оптимальною вважають класифікацію рівнів,
запропоновану Б. Ломовим, який виокремив:
— макрорівень. Спілкування як складна
система взаємозв'язків індивіда з іншими людьми і соціальними групами, важливий
аспект Його способу життя;
— мезорівень. Спілкування як сукупність
цілеспрямованих логічно завершених контактів чи ситуацій взаємодії людей у
конкретний період свого життя;
— мікрорівень. Спілкування як взаємодія
поведінкових актів.
Структуру спілкування розглядають і як
взаємозв'язок змістового та формального аспектів, тобто як комунікацію та
взаємодію, що мають відповідні зміст і форму. Моделювання структури спілкування
як процесу побудоване на особливостях його відносно автономних компонентів —
таких, як мета, зміст, засоби спілкування; учасники процесу, тип зв'язку між
ними; мотиви, потреби, ціннісні орієнтації учасників спілкування;
комунікативний потенціал суб'єктів спілкування; види і форми, стилі, стратегії,
тактики, результат спілкування.
Немає коментарів:
Дописати коментар