Навіювання.
Сугестія і контрсугестія.
Об'єктом
спеціального соціально-психологічного дослідження навіювання стало порівняно
недавно. В.М. Бехтєрєв одним із перших
здійснив спробу спеціально розглянути це явище стосовно суспільного життя, хоч
описи цього феномена можна знайти і в інших авторів того часу
(М.К.Михайловський, Г.Тард, ГЛебон).
Навіювання — це процес
психічного впливу на людину чи групу при послабленому усвідомленому контролі,
некритичній оцінці змісту повідомлень, які сприймаються. Воно є пізнішою формою
соціально-психологічного впливу і зумовлено розвитком вербальної активності
людини, її індивідуальності. Навіювання — це процес однобічного, активного і
персоніфікованого впливу індивіда на індивіда чи групу.
Велике
значення при цьому мають індивідуальні особливості людей — їх здатність
самостійно, критично мислити, мати тверді переконання, вразливість, вік, стать,
освіта тощо. Важливим чинником ефективності навіювання є також попередня
установка та авторитет джерела впливу.
Найповніше
навіювання вивчалося і використовувалося у зв'язку з медичною практикою,
психотерапією, навчанням. У соціальній психології навіювання або сугестія (від
лат. suggestio — навчати, навіювати, радити) розглядається у двох аспектах: як
стихійний компонент повсякденного спілкування; як спеціально організований
різновид комунікативного впливу (використовується в засобах масової інформації,
рекламі, моді, психологічній війні, релігії, політиці).
Навіювання,
як і зараження та наслідування, є важливим чинником соціалізації особистості
та групової інтеграції. Воно може здійснюватися за допомогою вербальних
(слова, інтонація) і невербальних (жести, міміка, оточуюча обстановка, дії
іншої людини) засобів. За методами реалізації навіювання може бути прямим і
опосередкованим, спрямованим і стихійним.
У поведінці
конкретної людини сугестія пов'язана з її покорою існуючим обставинам,
залежністю від примусової сили колективних дій та уявлень. Контрсугестія зумовлює
психічну незалежність людини, розвиток її самостійності та індивідуальності,
що в першу чергу виступає як непокора існуючому стану речей.
Людство та
кожна конкретна людина у своєму розвитку завжди відчувають дію сугестії та
контрсугестїї. Такі механізми регуляції поведінки, як звичаї, ритуали, культи,
норми завжди виконують дві необхідні для виживання функції. По-перше, вони
формують відмінність «нас» від «них», а «ми» — це завжди поле довіри, де
максимально усунута недовіра і діє сугестія. По-друге, звичаї, традиції та інші
механізми — засоби знищення чи хоча б зменшення негативізму поведінки, який руйнує
спільність, почуття «ми». Саме тому ще з давніх часів з'являються засоби
активізації відчуття контакту з «ми» (свята, бенкети, спільні обіди, вживання
алкоголю, наркотиків, тютюну тощо).
Людина не в
змозі повністю позбавитися впливу сугестії, але різними засобами може
обмежити, локалізувати, зменшити її вплив на себе. Залежно від свого розвитку,
самостійності вона намагається вийти за межі кола «ми». Якби цього не було,
людство було б приречено врешті-решт на такий застій свого життя, який призвів
би його до загибелі.
Контрсугестія,
яка спочатку виникає як недовіра до існуючих стандартів життя, переростає у
непокору їм і вироблення нових норм, зразків, звичаїв, традицій, які з часом
теж стають обов'язковими для всіх, чи хоча б для абсолютної більшості членів
суспільства або групи. При цьому ті сили, які виступали проти сугестії, роблять
все, аби зберегти у недоторканності нові регулятори поведінки та діяльності.
З'являється потреба у новій контрсугестії (контр-контрсугестїї) — вона і
виводить спільність із чергового «застою».
Отже,
сугестія як один із механізмів впливу в процесі спілкування є важливим чинником
соціалізації особистості, інтеграції групової діяльності, формування та актуалізації
установок, ціннісних орієнтацій, соціальних норм. Разом з тим суперечливість
цього явища зумовлена суперечливим характером самої людини та суспільства,
їхньою взаємодією та розвитком.
Немає коментарів:
Дописати коментар